Kennismakers over het verkopen van je bedrijf

Friso verkocht begin dit jaar zijn bedrijf en ging er in loondienst. Judith staat op een kruispunt met haar bedrijf, want wat wordt de vervolgstap? Verder investeren of misschien wel verkopen? Judith wil weten hoe Friso dat heeft aangepakt. In Kennismakers spreken de twee ondernemers over het (mogelijk) verkopen van je bedrijf en de stappen die je moet nemen om je bedrijf verkoopklaar te maken.

Een bedrijfsoverdracht is een kwestie van goed voorbereiden

Judith begon met een kindermodelabel en zag haar onderneming groeien. Na tien jaar staat ze voor een belangrijk keuzemoment voor haar bedrijf: verkopen of verder investeren. Verder investeren kan bijvoorbeeld door een financiering aan te vragen of door een samenwerking aan te gaan met andere bedrijven om elkaar te versterken. Kies je voor verkopen, dan is dat misschien wel één van de grootste stappen die je als ondernemer maakt. En vaak gaat het om grote bedragen. Het is dus belangrijk dat je goed voorbereid bent en je bedrijf 'verkoopklaar' maakt. Je werkt niet alleen aan de financiële gezondheid van je onderneming maar kijkt ook naar je eigen rol en die van je interne organisatie.

Je bedrijf verkopen kost tijd

Friso vond het als duurzaam ondernemer belangrijk dat de koper van zijn bedrijf mee zou gaan in zijn filosofie. Hij vond gelukkig een koper die duurzaam ondernemen ook prioriteit geeft. Natuurlijk kan er ineens een match zijn tussen twee (of meerdere) partijen, maar normaal gesproken kan de verkoop van je onderneming maanden of misschien wel jaren duren. Het proces van voorbereiding tot de waardebepaling, onderhandeling en de uiteindelijke deal kost tijd. Begin daarom vroeg met het verkoopklaar maken van je bedrijf. We helpen je op weg met dit gratis e-book.

Wist je dat...

Er voor het uitvoeren van een goede indicatieve waardebepaling veel informatie wordt opgevraagd? Het is daarom verstandig ervoor te zorgen dat alle bedrijfsinformatie goed georganiseerd, up-to-date en geadministreerd is. Deze informatie is nodig voor een goede analyse van het bedrijf en waardebepaling.

Kennismakers

In Kennismakers helpen ondernemers elkaar om zaken anders aan te pakken. Ze delen tips, ervaringen en praten over uitdagingen. Waarin lijken ze op elkaar? En wat doen ze anders? De kennis van de één, helpt de ander verder.

Nadenken over de toekomst van je bedrijf

Bij Judith stonden er plotseling potentiële kopers op de stoep en ze voelde dat ze daar nog niet klaar voor was. Een financieel plan maken én inzicht hebben in de kengetallen van je bedrijf, geeft je inzicht en meer zekerheid over de toekomst van je bedrijf. Soms word je als ondernemer toch geconfronteerd met abrupte veranderingen. Zoals de coronacrisis of de maatschappelijke druk op de agrarische sector om te innoveren en veranderen.

Deze ondernemers gingen je voor

Deze ondernemers hebben succesvol hun bedrijf verkocht én delen hun tips en tricks over bedrijfsopvolging en bedrijfsoverdracht.

illustratie papieren vliegtuigje

Rembrandt Fusies en Overnames

Voor ondersteuning bij grotere of complexe bedrijfsoverdrachten zet Rabobank de experts in van Rembrandt Fusies en Overnames. Zij zijn een zelfstandige en onafhankelijke dochteronderneming van Rabobank met een jarenlange ervaring op het gebied van advisering en begeleiding van bedrijfsoverdracht. Wil je graag dat er een expert van Rembrandt Fusies en Overnames bij jouw overdracht betrokken wordt? Bespreek dit dan met je accountmanager.

Lees meer over Rembrandt Fusies en Overnames op www.rma.nl

Friso

Friso verkocht begin 2022 zijn bedrijf MetroPolder aan waterbedrijf Wavin. MetroPolder biedt oplossingen voor het beheer van regenwater in steden, met inzet van slimme, blauwe-groene daken. Friso is als onderdeel van het bedrijf meegegaan naar de kopende partij en is weer in loondienst.

“De waarde van je onderneming zit toch in de liefde die je erin hebt gestopt”

Judith

Judith bouwde gestaag aan haar onderneming Little Hedonist , een modelabel dat ze in tien jaar tijd van een sustainable kinderkledingmerk uitbouwde tot een allround duurzaam fashionmerk met dames- en herenmode. Het Nederlandse bedrijf heeft verkooppunten in Scandinavië en Azië.

“De duurzaamheid van een bedrijf is belangrijker dan de financiele waarde”