De start van: Desk Dertig

Renée van der Hoff reist de hele wereld over met haar PR & Content bureau Desk Dertig. Ze werkt volledig locatie onafhankelijk als digital nomad. “Ik heb geen enkele van mijn klanten fysiek ontmoet”.

Naam: Renée van der Hoff

Bedrijf: Desk Dertig

Actief in: PR en content

Gestart in: 2018

Website: deskdertig.nl

De liefde voor reizen zat er bij Renée al vroeg in. Op haar 14e wist ze al dat ze ooit een wereldreis zou gaan maken. In 2015 hakte ze de knoop door en vertrok.

“Ik heb alles achtergelaten, mijn huur opgezegd en al mijn spullen verkocht. Tijdens het reizen ben ik begonnen met fotografie. Daar heb ik best een aantal gratis overnachtingen voor gekregen. Ook had ik best wat spaargeld en ging ik liften en couchsurfen. Toen ik na drie jaar reizen terug in Nederland kwam, vond ik het lastig om me weer aan te passen aan de eisen van de maatschappij. Ik had ineens weer een baan met een baas. Hier werd ik niet gelukkig van.”

"Waarom besloot je een bedrijf in PR en content te starten?"

“Ik wist gewoon dat ik locatie onafhankelijk moest gaan werken. Stap twee was dan om te bedenken wat ik allemaal kan en wil doen terwijl ik als digital nomad werk. Ik wilde zo spontaan kunnen zijn dat als het me vandaag niet bevalt in Nederland, ik morgen ergens anders kan zijn."

Met haar opleiding marketing en communicatie was PR een logische keuze. “Als freelancer in PR kan ik het werk voor mijn klanten overal ter wereld doen. Uiteindelijk heb ik heb geen enkele van mijn klanten nog fysiek ontmoet.

“Veel mensen begrijpen deze manier van werken niet zo goed. Zij denken nog steeds dat ik een illusie achterna loop.”

"Hoe kom je aan je klanten als je over de hele wereld werkt?"

“Het werkte voor mij goed om naar online en offline netwerkevents met mensen in mijn branche te gaan. De juiste mensen moeten jou leren kennen. Ik zit zelf ook bij Facebookgroepen zoals Business Babes. Daar worden wel eens PR-experts gevraagd. Als ik dan door verschillende mensen wordt aanbevolen, is dat goede reclame.”

“Zo verzorgde ik de PR voor het eerste Business Babes event wat 5 november (2019, red.) plaatsvond. Zo’n grote naam wil je graag aan je verbinden, dat is ook weer goede reclame voor mijn eigen bedrijf.”
“Voor mij is ‘practice what you preach’ ook heel belangrijk. Twee à drie keer in de maand probeer ik in de publiciteit te komen. Soms moet ik hier keihard achteraan gaan. Ook bel ik potentiële klanten op nadat ik ze online heb opgezocht.”

Tip van Renée: stuur bij elke offerte je algemene voorwaarden mee. Zelfs al komen ze drie keer terug. Zo voorkom je onduidelijkheden en eventuele conflicten.

"Welke drempels kwam je tegen tijdens je start?"

“Ik had altijd het idee dat ik bepaalde informatie miste om voor mezelf te beginnen. Op school word je daar niet voor opgeleid. Ik ben toen erg geïnspireerd geraakt door de werkwijze van bloggers. Dat zijn gewoon mensen die geld verdienen met schrijven over hun leven. Ik had ineens een eureka moment: ‘Dit kan ik’!. Ik heb nooit veel gehad met de financiële administratie, daar was ik al snel helemaal klaar mee. Ik kende eigenlijk alleen de oude manier van administreren: elk bonnetje inscannen en nummeren."

"Ik dacht: ‘dit wordt verschrikkelijk, ik moet iemand inhuren die dit kan overnemen!’ Daarom ben ik fan van mijn online boekhoudtool, dat maakt het bijhouden van de administratie veel makkelijker. Ik laat uiteraard wel aan het eind van het jaar een boekhouder kijken of alles klopt.”

"Hoe bepaal je je tarief?"

“Veel mensen kijken voor het bepalen van hun prijs naar de concurrentie. Ik vind het wel belangrijk wat anderen vragen, maar ga niet op basis daarvan een prijs bepalen. Samen met mijn vriend heb ik helemaal doorgerekend wat ik per maand wil verdienen en hoeveel tijd ik kwijt ben per opdracht.

"Daarbij heb ik de optelsom gemaakt hoeveel ik nodig zal hebben voor een goede pensioenopbouw en voor tijden met minder opdrachten. Toen kwam ik al snel op een helder uurtarief. Ik denk overigens wel dat ik in 2020 mijn tarief wat omhoog ga doen. Daarnaast werk ik met pakketprijzen. Zo kan ik zo transparant mogelijk zijn naar mijn klanten. Het is dan makkelijker voor potentiële klanten om een keuze te maken. Soms wijk ik wel van dat tarief af, bijvoorbeeld bij een langere opdracht.”

"Wat zou je anders doen als je opnieuw zou starten?"

“Ik had mezelf misschien wat langer opstarttijd moeten gunnen. Ik ben gewoon iemand die ongelukkig wordt van loondienst. Daar heb ik me wel heel lang schuldig over gevoeld. Ik wilde alles snel regelen, daarna dacht ik, ‘waar blijven die klanten nou?’. Het heeft echt tijd nodig.

Illustratie van een opstijgende raket

Ook voor jezelf beginnen?

Elke zelfstandig ondernemer kan wat hulp gebruiken met geldzaken. Met slimme betaalproducten, voorbeeld ondernemingsplannen en handige informatie.

We helpen je op weg