Foutmelding bij gebruik Rabo Scanner
Zie je een foutcode of melding op je Rabo Scanner? Dat is misschien even schrikken. Gelukkig los je het meestal zelf eenvoudig weer op. Per foutcode lees je hieronder hoe je deze oplost.
Veel voorkomende foutmeldingen
De melding 'kaartfout' op je Rabo Scanner zie je in de volgende situaties:
Als de Rabo Scanner foutmelding 102 geeft, dan komen de gegevens op het inlogscherm waarschijnlijk niet overeen met de gegevens op de betaalpas die je gebruikt. Controleer daarom het volgende:
Zo werkt dit bij Google Chrome:
Kun je nu wel inloggen? Verwijder dan de cookies en geschiedenis om te voorkomen dat je een volgende keer weer problemen met inloggen hebt.
Heb je nog steeds problemen met inloggen? Neem dan contact met ons op.
Als de Rabo Scanner foutmelding 715 geeft, controleer dan het volgende:
Zijn de batterijen van je Rabo Scanner aan vervanging toe? Steek je betaalpas in de Rabo Scanner. Als de batterijen vol zijn, toont de batterij-indicator rechtsboven 4 groene streepjes. Zie je minder streepjes? Vervang dan de batterijen. De Rabo Scanner heeft 3 AAA-batterijen nodig.
Heb je nog steeds problemen met inloggen? Dan is je betaalpas of Rabo Scanner misschien kapot. Controleer dit door de scanner te proberen met een andere betaalpas, of door je betaalpas in een andere scanner te gebruiken.
Heb je deze mogelijkheid niet? Kom dan even langs bij een Rabobank in de buurt.
Je betaalpas is geblokkeerd voor de Rabo Scanner.
Let op: Heb je meer betaalpassen? Selecteer dan de betaalpas die is geblokkeerd.
Gebruik nu je betaalpas eerst een keer in een geldautomaat voor geldopname of opvragen saldo. Dan is je betaalpas weer actief.
Heb je geen toegang tot de Rabo App, neem dan telefonisch contact met ons op.
Je probeert in te loggen met een betaalpas, maar dat is niet mogelijk.
Dit kan betekenen dat de Rabo Scanner je betaalpas niet herkent of dat de batterijen leeg zijn. Je kunt verschillende dingen proberen:
Aan de achterzijde van de Rabo Scanner zit een klepje. Er gaan 3 AAA-batterijen in.
Zo ja, vraag dan een nieuwe Rabo Scanner aan.
Zo nee, vraag dan een nieuwe betaalpas aan.
De kleurcode is beperkt geldig, dit doen we om fraude tegen te gaan. Je lost een verlopen kleurcode eenvoudig op door op het pijl-symbooltje op de kleurcode te klikken. Er verschijnt dan direct een nieuwe code. Wil je zien hoe dat werkt? Klik dan hieronder op 'Aan de slag met de Rabo Scanner' en bekijk het filmpje.
Foutcodes bij iDEAL-betaling
De gekozen rekening is niet geschikt voor een iDEAL-betaling. Kies een andere betaalrekening.
Je hebt niet voldoende saldo op je rekening voor de iDEAL-betaling. Vul je saldo aan of betaal vanaf een andere betaalrekening.
Het bedrag dat je wilt betalen is hoger dan het bedrag dat je per overboeking mag overmaken. Je standaardlimiet voor een overboeking kan te laag zijn. Je kunt je limiet tijdelijk verhogen.
Er staat een blokkade op je betaalrekening. Neem contact met ons op.
Voor een iDEAL-betaling is je hele IBAN-nummer nodig (bijvoorbeeld NL 20 INGB 0001234567). In het scherm van iDEAL vullen wij het eerste deel van je IBAN in. Jij hoeft alleen de laatste 9 cijfers van je rekeningnummer in te vullen. Als je je hele IBAN invult, krijg je deze foutcode.
Je browser (bijvoorbeeld Chrome, Edge, Firefox of Safari) accepteert geen cookies. Deze zijn nodig bij een iDEAL-betaling om de website goed te laten werken.
De iDEAL-betaling is niet gelukt. Verwijder de geschiedenis en cookies van je browser (bijvoorbeeld Chrome, Edge, Firefox of Safari).
Probeer dan de iDEAL-betaling te doen met een ander toestel.
Controleer of je de juiste betaalpas gebruikt. Heb je een vervangende betaalpas ontvangen? Log dan één keer in met je nieuwe betaalpas in internetbankieren zodat je nieuwe betaalpas wordt gekoppeld.
Kies dan een andere betaalwijze. Wij kunnen dit niet oplossen.
De gegevens om de iDEAL-betaling te verwerken, zijn niet compleet. Klik op ‘Ga verder’ om terug te gaan naar de webwinkel. Probeer het opnieuw. Krijg je weer deze foutmelding? Neem dan contact op met de webwinkel. Wij kunnen dit niet oplossen.
Je hebt te lang gewacht met het ondertekenen van de iDEAL-betaling. Klik op 'Ga verder' om terug te aan naar de webwinkel. Probeer het opnieuw.
Ga je na de iDEAL-betaling terug naar de webwinkel met de backspace-toets? Dan lijkt het voor het systeem alsof je de iDEAL-betaling nog een keer wilt doen. De iDEAL-betaling is meestal al succesvol gedaan. Controleer of de iDEAL-betaling van je betaalrekening is afgeschreven. Is dit niet het geval? Doe de iDEAL-betaling opnieuw.
Gebruik je de knoppen in je browser (bijvoorbeeld Chrome, Edge, Firefox of Safari) om verder of terug te gaan? Dan kan de iDEAL-betaling vastlopen.
Controleer na ongeveer 15 minuten in internetbankieren of de Rabo App of de iDEAL-betaling van je betaalrekening is afgeschreven. Is dit niet het geval? Doe de iDEAL-betaling dan opnieuw.
Andere foutmeldingen
Bij deze foutcode zie je bij het inloggen in de Rabo App de melding 'LET OP! Tijdelijk niet beschikbaar code N05/N06/N07 probeer het later nogmaals'.
Als je deze code ziet kun je een aantal dingen proberen:
- Start de Rabo App opnieuw op
- Werkt dit niet, start dan ook je mobiele telefoon of tablet opnieuw op
- Gebruik een ander wifi-netwerk of log in met je mobiele netwerk (4G/5G)
Bij deze foutcode zie je bij het inloggen in de Rabo App de melding 'LET OP! Tijdelijk niet beschikbaar code N05/N06/N07 probeer het later nogmaals'.
Als je deze code ziet kun je een aantal dingen proberen:
- Start de Rabo App opnieuw op
- Werkt dit niet, start dan ook je mobiele telefoon of tablet opnieuw op
- Gebruik een ander wifi-netwerk of log in met je mobiele netwerk (4G/5G)
Bij deze foutcode zie je bij het inloggen in de Rabo App de melding 'LET OP! Tijdelijk niet beschikbaar code N05/N06/N07 probeer het later nogmaals'.
Als je deze code ziet kun je een aantal dingen proberen:
- Start de Rabo App opnieuw op
- Werkt dit niet, start dan ook je mobiele telefoon of tablet opnieuw op
- Gebruik een ander wifi-netwerk of log in met je mobiele netwerk (4G/5G)
Geeft de Rabo App foutmelding TA0203? Dan heb je waarschijnlijk een nieuwe betaalpas terwijl de app nog met je oude pas is geregistreerd. Je kunt het volgende doen:
Geeft de Rabo App foutmelding TA0509? Dan heb je waarschijnlijk een nieuwe betaalpas terwijl de app nog met de oude betaalpas is geregistreerd. Je kunt het volgende doen:
Kun je nog steeds niet inloggen? Neem dan contact op.
Het bedrag dat je wilt overboeken is hoger dan de limiet. De standaardlimiet voor overboekingen is op dit moment € 50.000 voor het totale bedrag dat je in één keer kunt ondertekenen met de Rabo Scanner. Als je een ander bedrag met ons hebt afgesproken, dan kan de limiet lager zijn.
Vanaf maart/april 2023 wordt deze standaardlimiet verlaagd naar € 5.000.
Als de Rabo Scanner foutmelding 102 geeft, dan zijn de creditcardgegevens die je hebt ingevuld op de website, niet hetzelfde als van de creditcard die je nu gebruikt in de Rabo Scanner. Controleer daarom het volgende:
Is je creditcard verlopen?
Controleer de vervaldatum op de voorkant van je creditcard. Als de card niet meer geldig is, vraag dan een nieuwe aan.
Nieuwe creditcard?
Heb je een nieuwe creditcard gekregen? Dan moet je deze eerst activeren voor het eerste gebruik. Tip: heb je je creditcard al geactiveerd? Dan is deze pas 24 uur later te gebruiken.
Je vult iets niet goed in tijdens het inloggen. Controleer de gegevens:
De kleurcode is niet geschikt voor het inloggen in internetbankieren. Controleer de gegevens:
Je hebt te lang gewacht met het scannen van de kleurcode. Houd de Rabo Scanner op 10 tot 15 centimeter van het beeldscherm en maak een nieuwe scan van de kleurcode. Lukt het nog steeds niet?
Doorloop onderstaande stappen.
- Stel de resolutie van je beeldscherm in op de instelling waar ‘Aanbevolen’ achter staat
- Schakel software die de kleuren op je beeldscherm aanpast uit
- Plaats je computer of tablet aan een oplader
- Haal de batterijen uit de Rabo Scanner en doe deze opnieuw in de Rabo Scanner.
- Probeer in te loggen via een andere browser
- Probeer de kleurcode opnieuw te scannen
De batterijen van de Rabo Scanner zijn (bijna) leeg. Vervang de AAA-batterijen aan de achterkant van de Rabo Scanner.
Je scant een kleurcode die niet van Rabobank is. Doorloop onderstaande stappen om de oorzaak van het probleem te vinden:
- Controleer of je op een pagina van Rabobank zit. Dit herken je aan de URL die begint met https://www.rabobank.nl
a. Is dit het geval? Ga verder met de volgende stap.
b. Is dit niet het geval? Stop met het doen van de betaling. - Ga naar de website van Rabobank en doe de betaalopdracht opnieuw.
- Doe de betaling via een ander toestel, een andere browser of in het incognito venster.
- Controleer opnieuw de URL van Rabobank.
- Kies bij het doen van de betaling voor ‘Rabobank’.
- Onderteken de betaling met de Rabo Scanner.
De Rabo Scanner herkent de chip van je betaalpas of creditcard niet. Het probleem wordt veroorzaakt door de Rabo Scanner, betaalpas of creditcard. Probeer onderstaande oplossingen om het probleem te verhelpen:
a. Lukt inloggen met een andere betaalpas of creditcard? Vraag dan een nieuwe betaalpas of creditcard aan.
b. Lukt inloggen met een andere betaalpas of creditcard ook niet? Wij helpen je verder.
a. Lukt inloggen met een andere Rabo Scanner niet? Wij helpen je verder.
b. Lukt inloggen met een andere Rabo Scanner wel? Vervang dan je Rabo Scanner.
Je betaalpas wordt niet herkend. Probeer onderstaande oplossingen om het probleem te verhelpen.
- Controleer of je de betaalpas op de goede manier in de Rabo Scanner plaatst. Plaats je betaalpas met de chip naar beneden in de Rabo Scanner.
- Controleer het batterijpercentage van je Rabo Scanner of Random Reader Comfort. Vervang de AAA-batterijen in de Rabo Scanner als het batterijpercentage laag is.
a. Gebruik je de Rabo Scanner? Voer je betaalpas in. Je ziet het batterijpercentage rechts bovenin.
b. Gebruik je de Random Reader Comfort? Druk 5 keer op Menu en vervolgens op OK. - Probeer in te loggen met een andere betaalpas of creditcard.
a. Lukt inloggen met een andere betaalpas of creditcard? Vraag dan een nieuwe betaalpas of creditcard aan.
b. Lukt inloggen met een andere betaalpas of creditcard ook niet? Ga verder met de volgende stap. - Probeer in te loggen met een andere Rabo Scanner.
a. Lukt inloggen met een andere Rabo Scanner niet? Wij helpen je verder.
b. Lukt inloggen met een andere Rabo Scanner wel? Vervang dan je Rabo Scanner.
Je betaalpas is geblokkeerd omdat je 3 keer een verkeerde pincode hebt ingevoerd.
Je kunt je betaalpas zelf weer deblokkeren als je
Weet je je pincode niet meer? Vraag dan een nieuwe pincode aan.
Je hebt een verkeerde pincode op de Rabo Scanner ingevoerd. De Rabo Scanner geeft aan hoeveel pogingen je nog over hebt. Weet je de pincode van je betaalpas niet meer? Vraag dan een nieuwe pincode aan.
Je gebruikt de verkeerde pincode. Je hebt nog één poging om de juiste pincode in te voeren. Voer je opnieuw een verkeerde pincode in, dan wordt je betaalpas geblokkeerd.
Heb je 3 keer een verkeerde pincode ingetoetst en is je betaalpas nu geblokkeerd?
Je kunt je betaalpas zelf weer deblokkeren en een nieuwe pincode aanvragen als je kunt inloggen zonder Rabo Scanner en je browser of toestel hebt geregistreerd. Kun je niet meer inloggen? Neem dan contact met ons op.
Het betalingskenmerk van de acceptgiro is niet goed ingevuld.
Je iDEAL-betaling is onverwacht afgebroken.
Krijg je steeds dezelfde foutmelding? Neem dan contact met ons op.
Deze betaalpas is nog niet gekoppeld aan internetbankieren. Om deze pas te koppelen aan internetbankieren log je in met de Rabo Scanner en vul je nieuwe pasnummer in het inlogscherm. Na een paar minuten is ook de Rabo App bijgewerkt. Dat gaat vanzelf.
Ben je een zakelijke gebruiker? Neem dan contact op met je beheerder.
Je probeert in te loggen met een betaalpas, maar dat is niet mogelijk.
Je betaalpas is nog niet geactiveerd, geblokkeerd of is nog niet goed gekoppeld aan internetbankieren. Doorloop de volgende stappen.
- Heb je onlangs een nieuwe betaalpas gekregen? Dan is deze inactief naar je verzonden. Activeer je nieuwe pas.
- Is je nieuwe betaalpas al geactiveerd maar werkt nog niet? Dan is deze mogelijk nog niet bruikbaar voor internetbankieren. Neem contact op met ons.
- Is je betaalpas geblokkeerd? In veel gevallen kun je zelf je betaalpas deblokkeren.
Je betaalpas werkt niet meer omdat de einddatum van je betaalpas is bereikt. 3 maanden voordat je pas is verlopen ontvang je van ons een nieuwe betaalpas.
Je vult iets niet goed in bij het gebruik van de Rabo Scanner. Doorloop de volgende stappen.
- Controleer of je je rekeningnummer goed invult. Dit is het rekeningnummer waarmee je inlogt in internetbankieren, ook als je betaalt van een andere betaalrekening.
- Controleer of je het juiste pasnummer invult. Dit is het pasnummer van de betaalpas waarmee je inlogt in internetbankieren.
- Controleer of je de signeercode invult en geen ander controle getal. De Rabo Scanner toont eerst een samenvatting met daarin een bestel- of factuurnummer. Dit is niet de signeercode. Kies eerst voor 'Ja' als antwoord op de vraag 'Klopt dit?'. Hierna zie je de signeercode.
- Controleer het batterijpercentage van je Rabo Scanner of Random Reader Comfort. Is dit percentage laag? Vervang de AAA-batterijen aan de achterkant van de Rabo Scanner.
a. Gebruik je de Rabo Scanner? Voer je pas in. Je ziet het batterijpercentage rechts bovenin.
b. Gebruik je de Random Reader Comfort? Druk 5 keer op 'Menu' en vervolgens op 'OK'. - Probeer in te loggen met een andere betaalpas of creditcard
a. Lukt inloggen met een andere betaalpas of creditcard? Vraag dan een nieuwe betaalpas of creditcard aan.
b. Lukt inloggen met een andere betaalpas of creditcard ook niet? Ga verder met de volgende stap. - Probeer in te loggen met een andere Rabo Scanner.
a. Lukt inloggen met een andere Rabo Scanner niet? Wij helpen je verder.
b. Lukt inloggen met een andere Rabo Scanner wel? Vervang dan je Rabo Scanner.
Om veiligheidsredenen moet je opnieuw inloggen in internetbankieren.
- Log opnieuw in in internetbankieren of doe de betaling opnieuw.
- Controleer of de einddatum van je betaalpas is bereikt.
a. Is dit het geval? Vraag een nieuwe betaalpas aan.
b. Is dit niet het geval? Wij helpen je verder.
Je verzendt een opdracht met een andere betaalpas dan waarmee je de Rabo App of internetbankieren in het verleden hebt geregistreerd. Wij helpen je verder.
Je browser accepteert geen cookies of de datum en tijd van je computer staan niet goed ingesteld. Doorloop de volgende stappen.
- Wis de cookies en log daarna opnieuw in
- Zorg dat cookies van Rabobank worden geaccepteerd
- Voeg bij de internetopties in je browser https://*.rabobank.nl toe aan de vertrouwde websites en log opnieuw in
- Stel de datum en tijd van je computer goed in
Krijg je nog steeds de foutmelding? Neem dan contact met ons op.
Deze foutmelding kan voorkomen in de Rabo App of internetbankieren. Wanneer je bijvoorbeeld 2 keer achter elkaar op 'Ondertekenen' drukt bij een overboeking verschijnt deze melding. Sluit de melding en controleer in je rekeningoverzicht of de betaling is doorgekomen.
Je opdracht kan niet worden verwerkt. Controleer alle gegevens van de opdracht en probeer het nogmaals. Krijg je nog steeds deze foutmelding ? Neem dan contact met ons op.
Je hebt iets verkeerd ingevuld tijdens het signeren (ondertekenen) van een betaling in iDEAL. Controleer rekeningnummer en pasnummer. Zijn deze juist? Controleer dan de signeercode:
Krijg je na het controleren van bovenstaande punten nog steeds dezelfde foutmelding? Neem dan contact met ons op.
Je ziet foutcode 959 als je een onjuiste toegangscode invult. Vul de juiste toegangscode in.
Je 5-cijferige toegangscode voor de Rabo App is geblokkeerd.
Is dit niet het geval? Wijzig dan je 5-cijferige toegangscode in internetbankieren. Hiervoor heb je je Rabo Scanner nodig. Zodra je dit hebt gedaan, kun je opnieuw inloggen.
Je vult iets niet goed in bij het gebruik van de Rabo Scanner. Doorloop de volgende stappen:
Heb je alle stappen doorlopen en zie je nog steeds foutcode 999? Wij helpen je verder.