Een man en vrouw werken samen achter een laptop

Omzet halen én gastvrijheid bieden door digitalisatie in horeca

Je wil na moeilijke jaren weer gasten verwelkomen en omzet maken. Maar hoe doe je dat, terwijl iedereen knokt om personeel? Het antwoord ligt in digitalisering. Daarmee kan je namelijk gastvrijheid bieden en tegelijkertijd omzet halen. Deze 5 tips helpen jou als horecaondernemer.

Allereerst: het probleem in cijfers

Restaurants die een deel van de tafels niet benutten. Cafés die een paar dagen per week noodgedwongen gesloten blijven. Bijna tweederde (58 van de 100 horecabedrijven) kampt met een tekort aan personeel, aldus Group7. Meer dan de helft van hen maakt daardoor gedwongen wijzigingen in de bedrijfsvoering, zoals een kleinere menukaart of beperktere openingstijden. Bijna de helft (43%) van de horecaondernemers ziet het huidige personeelstekort als de belangrijkste remmer van groei (bron: Frituurwereld).

Dan de oplossing: digitaliseren in de horeca

‘Bedrijven die digitaliseren zijn aantoonbaar winstgevender. Dat blijkt uit onderzoek van Rabobank. En digitalisering zorgt dat je bepaalde handelingen automatiseert en niet meer door mensen hoeft te laten doen. Uit datzelfde onderzoek blijkt helaas ook dat de horeca onderaan bungelt van de branches die het minst digitaliseren. Er is dus werk aan de winkel. Zéker nu er ook nog eens een schreeuwend tekort is aan personeel. Het goede nieuws is: er liggen dus nog veel kansen. We zien wel dat horecaondernemers bang zijn dat digitalisering ten koste gaat van de gastvrijheid. Maar wanneer je medewerkers niet meer de hele dag van A naar B hoeven te rennen, en meer tijd hebben voor een goed gesprek met de klant, verhoogt dat de gastvrijheid. En leidt het zelfs tot meer verkoop. Een win-win-win situatie dus. Digitaliseren kan op veel verschillende manieren. Belangrijk is dat je je als ondernemer goed laat informeren, kijkt naar voorbeelden van andere horecaondernemers en daarna kiest wat past bij jouw bedrijf.’
Jos Klerx, sectorspecialist horeca Rabobank

4 tips om jouw horecaonderneming te digitaliseren