6 valkuilen om te vermijden als startende zzp'er in 2025
Ben je net gestart als zzp’er? Dan komt er veel op je af: van het vinden van klanten tot het op orde houden van je administratie. Met deze tips voorkom je de meest voorkomende valkuilen en start je goed voorbereid.
Valkuil 1: Ben je zzp’er voor de Belastingdienst?
Als zzp'er heb je heel wat voordelen. Maar je moet wel oppassen dat je ook écht als zzp'er gezien wordt. Zeker nu de Belastingdienst strenger gaat controleren op schijnzelfstandigheid. Waar moet je op letten om te checken of je zzp'er bent volgens de Belastingdienst?
Als je als zzp'er voor een opdrachtgever werkt, kijkt de Belastingdienst naar een paar aspecten:
Als je op 1 of meer van deze vragen ‘ja’ antwoordt, is dat een teken dat je misschien niet echt als zzp'er gezien wordt. Dan kun je namelijk in een soort werknemersrelatie zitten.
Gelukkig kun je dit snel checken op de website van de Belastingdienst. Daar vind je de tool 'Wanneer is sprake van loondienst?'. Zo weet je zeker of je zzp’er bent of dat je toch beter als werknemer gezien wordt.
Valkuil 2: Geen financiële buffer opbouwen
Yes! De eerste omzet wordt op je zakelijke rekening bijgeschreven. Dit is voor iedere ondernemer een mooi moment. Het kan verleidelijk zijn om dit geld direct uit te geven, maar vergeet niet dat omzet geen winst is. Houd rekening met je kosten én belastingverplichtingen.
Zet geld opzij voor belasting en btw
Als ondernemer moet je zelf zorgen dat er geld klaarstaat voor de inkomstenbelasting. Een handige vuistregel is om 30% van je inkomsten apart te zetten. Ook de btw van 21% op je facturen betaal je ieder kwartaal terug aan de Belastingdienst.
Valt de definitieve aanslag of btw-aangifte mee? Dan kun je wellicht wat extra investeren in je bedrijf. Of je houdt het apart voor de volgende aanslag.
Maak gebruik van zelfstandigenaftrek
De zelfstandigenaftrek is de belangrijkste aftrekpost voor (startende) ondernemers. Daarmee vermindert de winst waarover je belasting moet betalen. De zelfstandigenaftrek bedraagt € 2.470 in 2025 en € 3.750 in 2024.
Maak gebruik van startersaftrek
Startersaftrek is een aanvulling op de zelfstandigenaftrek. De startersaftrek bedraagt in 2025 € 2.123 (net als in 2024).
Denk aan mindere tijden
Bereid je voor op schommelingen in je inkomen, een buffer is van groot belang. Zet geld opzij op een zakelijke spaarrekening, zodat je ook tijdens rustige periodes kunt blijven ondernemen.
Denk aan je pensioen
Eén van de valkuilen van starters is dat ze niet altijd nadenken over hun inkomen na de pensioensleeftijd. Ondernemers hebben na hun pensionering alleen recht op AOW. Het is dus belangrijk om je pensioenmogelijkheden al vroeg te onderzoeken.
Alle verzekeringen op een rij
Het verschilt per ondernemer en bedrijf welke verzekeringen relevant zijn. In elke sector en met elke bedrijfsgrootte loop je namelijk andere risico's. Daarom hebben we een overzicht gemaakt met de belangrijkste verzekeringen voor ondernemers. Welke risico's dek jij af?
Valkuil 3: De acquisitie laten versloffen
In het begin kan één grote opdrachtgever je veel werk geven. Maar wat als deze klant wegvalt? Blijf daarom altijd op zoek naar nieuwe klanten en bouw een breed netwerk op.
Je kunt acquisitie doen via social media, telefonische gesprekken, een zakelijke website, en netwerkbijeenkomsten. Zo verklein je de afhankelijkheid van één klant en zorg je voor continuïteit.
Valkuil 4: De focus verliezen
Zorg dat je weet waar je naartoe werkt en houd vast aan je doelen. Stel een ondernemingsplan op en noteer je doelen daarin. Dit helpt je de focus te behouden en voorkomt dat je verzandt in bijzaken. Inspiratie nodig?
Besteed soms werk uit
Probeer niet alles zelf te doen. Een accountant kan je helpen bij de administratie, wat je tijd bespaart en belastingvoordelen oplevert. Investeer in zaken waar je minder sterk in bent, zodat jij je kunt focussen op je belangrijkste taak: ondernemen.
Valkuil 5: Onvoldoende voorbereid op wanbetalers
Helaas krijg je als zzp’er soms te maken met klanten die niet (op tijd) betalen. Zorg daarom dat je administratie op orde is en dat je overzicht hebt over de betalingstermijnen van je facturen.
Voorwaarden factuur
Een goede factuur voldoet aan een aantal voorwaarden: in ieder geval een factuurdatum en een betalingstermijn. Door een vast betalingstermijn naar iedere klant of opdrachtgever te communiceren, voorkom je een hoop onduidelijkheden.
Pak wanbetalers aan
Blijf vriendelijk maar daadkrachtig in je communicatie. Verstuur je facturen op tijd en neem direct contact op als een betaling uitblijft. Zo voorkom je dat openstaande facturen je cashflow onder druk zetten.
Valkuil 6: Belangrijke risico's niet afdekken
Als ondernemer wil je graag alle risico’s uitsluiten, maar sommige zaken heb je nu eenmaal niet in de hand. Denk aan ziekte of een ongeluk. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) biedt dan uitkomst: zo ben je verzekerd van inkomen als je (tijdelijk) niet kunt werken.
Vaak stel je deze premie zelf samen. Benieuwd naar wat jouw premie zou zijn?
Verzeker je zakelijke risico’s
Let op: zakelijke activiteiten vragen om zakelijke verzekeringen.
Een privéverzekering is namelijk niet geldig tijdens je werk. Overweeg daarom bijvoorbeeld een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering en een zakelijke rechtsbijstandverzekering, zodat je goed voorbereid bent op onverwachte situaties.