Hoe zet je een product in de markt?
Ga je een nieuw product op de markt brengen? Dan wil je natuurlijk dat jouw doelgroep je product feilloos weet te vinden. Hoe zet je je product succesvol in de markt? Ga aan de slag met dit stappenplan.
Stap 1: Doe goed branche- en marktonderzoek
Welke oplossing biedt jouw product of dienst voor een bestaand probleem? En welke kansen op een succesvolle marktintroductie zijn er? Dat zet je op een rij tijdens een branche- en marktonderzoek. Bedenk daarbij: hoeveel voordelen jouw product of dienst de koper ook kan bieden, het is vaak beter om je te (durven) beperken tot de voordelen die jouw doelgroep belangrijk vindt. En natuurlijk waarmee jij je als ondernemer het beste kunt onderscheiden van de concurrentie.
Hoe gespecialiseerder jouw product of dienst, des te hoe groter de kans is dat je een specifieke doelgroep in de markt aanspreekt. Gebruik hiervoor ook de uitkomsten van je markt- en brancheonderzoek.
Zo vergroot je de kans op een succesvolle marktintroductie en verklein je de kans op een misser.
Verder kun je een octrooionderzoek doen voordat je een product op de markt brengt. Daarmee kun je zien wat voor technische oplossingen er al door anderen zijn bedacht waarmee je jouw product verder kunt verbeteren. En bovendien toont zo’n octrooionderzoek aan of anderen al hetzelfde idee voor een product of dienst hebben geclaimd.
Stap 2: Stel een marketingplan en -strategie op
Jij bent uiteraard zelf overtuigd van de toegevoegde waarde van je product. Maar is je potentiële klant dat ook? Met een marketingplan kun je de kans op een goede introductie van je product flink vergroten.
Een belangrijk onderdeel van een marketingplan is de verkoopstrategie. Daarin omschrijf je het doel van jouw product of dienst. Houd daarin ook rekening met duurzaamheid en ethisch ondernemen. Klanten verwachten steeds vaker transparantie over de herkomst van producten en de impact op het milieu.
Een ander onderdeel van het marketingplan is de marketingstrategie. Voor het opstellen van een goede strategie moet je de volgende zaken op een rij hebben:
- Weten welke doelgroep je wilt bereiken
- De juiste kostprijs berekenen
- Een goede verkoopstrategie bepalen
Voor jezelf beginnen?
Ieder begin is spannend. De Rabo ZZP Rekening geeft je meer zekerheid. Je hebt namelijk geen vaste kosten en betaalt alleen voor je transacties. Wel zo fijn als je net gaat starten!
3. Test (en evalueer) het product
Een marktonderzoek brengt de voornaamste kansen en risico's in kaart, maar dit geeft jou natuurlijk nog geen 100 procent garantie op succes.
Een goede manier om te kijken of het product klaar is om gelanceerd te worden, of dat er hier en daar nog wat 'finetuning' moet plaatsvinden, is door een testperiode in te plannen.
Dit kun je bijvoorbeeld doen door een kosteloze pilot aan te bieden, waarbij klanten de mogelijkheid krijgen om te reageren op jouw dienstverlening:
Gebruik deze feedback vervolgens om verbeteringen aan te brengen.
4. Benader relevante verkooppartners
Uit jouw marktonderzoek is als het goed is ook naar voren gekomen waar jouw doelgroep zich bevindt en hoe deze doorgaans aankopen doet. Is dat alleen online of kunnen deze mensen ook in een fysieke winkel worden verleid tot een aankoop?
Als ondernemer is het jouw taak om deze wetenschap in de praktijk te brengen en er je voordeel mee te doen.
Onderzoek de mogelijkheden van het openen van een webshop naast jouw fysieke vestiging en ga ook eens praten met bedrijven in jouw regio.
Misschien zijn sommigen van hen bereid om jouw product te verkopen, zien ze mogelijkheden tot een 'shop in shop' of een ander samenwerkingsverband. Op deze manier kunnen zij je mogelijk ook ondersteunen bij de distributie van het product in kwestie.
Indruk maken op potentiële verkooppartners? Een zakelijke rekening geeft jouw bedrijf in één klap een professionele uitstraling.
5. Promoot het product
Ga je het product in de markt zetten en lanceren? Dan is het zaak om na te denken over een goede lanceringscampagne, want een nieuw product zal zichzelf niet verkopen.
Een inleidend tekstje op jouw zakelijke website is dus niet voldoende: je zult hier meerdere marketingtools op moeten toepassen.
Adverteren in de (lokale) media is een (redelijk kostbare) optie, maar een redactioneel artikel over jouw product of dienstverlening - dat je vervolgens promoot binnen jouw zakelijke (online en offline) netwerk - is vaak stukken effectiever.
Guerrillamarketing is een originele methode om jouw product op een creatieve manier onder de aandacht te brengen bij van je doelgroep.
Houd een onderzoek
Heb je bijvoorbeeld een innovatief product ontwikkeld en is er een link met een trend of iets wat juist nu speelt? Dan kun je bijvoorbeeld een onderzoek(je) bedenken dat interessant is voor de doelgroep. Doe redacties een persoonlijk voorstel of stuur een gericht persbericht rond.
Guerrillamarketing
Maar er zijn natuurlijk meer leuke manieren om jouw product of dienst te promoten. Zo is guerrillamarketing een bekende methode om jouw product of dienst op een creatieve (en voordelige) wijze onder de aandacht te brengen van de doelgroep.
Andere budgetvriendelijke kanalen zijn YouTube (hier kun je jouw verhaal doen of kijkers juist praktische hulp bieden en zo jouw expertise aantonen) en Facebook.
Zakelijk advies
Of je nou een starter bent of een nieuw plan hebt voor je bestaande bedrijf, we helpen je graag op weg. Spar vrijblijvend met een adviseur over je plannen of open meteen een zakelijke rekening.