Hoe zet je een product in de markt?
Je weet het zeker: met jouw product ga jij de wereld veroveren. Het ondernemingsplan is uitgewerkt en de financiering rond. Het is alleen nog de vraag hoe je klanten of opdrachtgevers gaat bereiken. Dat lees je hier: hoe zet je een product of dienst succesvol in de markt?
Nieuw product op de markt brengen
Je wil als startende ondernemer een nieuw product op de markt brengen, maar hoe doe je dat? Welke stappen moet je nemen? En waar begin je?
We geven je 5 tips om je op weg te helpen. Zo weet je precies wat je moet doen als je een nieuw product op de markt wilt brengen.
1. Weet wat jouw klant wil horen
Je wil een nieuw of eigen product op de markt brengen. Maar weet je ook wat jouw doelgroep wil? Iedere doelgroep is anders. Een verhuurder van graafmachines, drilboren en andere bouwattributen zal potentiële afnemers anders benaderen dan iemand met een webwinkel in biologische cosmetica.
Om de juiste werkwijze en toon te vinden, zul jij je dus zo veel mogelijk moeten verplaatsen in potentiële klanten of opdrachtgevers. Hoe overtuig je iemand ervan om jouw product of dienst (en niet die van de concurrent) te kopen?
Spreek de taal van je doelgroep
Het antwoord ligt wellicht een beetje voor de hand (namelijk hoe jij het 'probleem' van deze klant gaat oplossen), maar zorg ervoor dat je deze belangrijkste uitgangspunten kort en bondig kunt formuleren en - ook erg belangrijk - dat je de taal van je doelgroep spreekt.
Let wel: je moet datgene wat je belooft natuurlijk wel kunnen waarmaken. Deze aspecten spelen ook een rol bij het bepalen van een goede marketingboodschap.
Het opstellen van een verkoopplan, waarin je onder meer ingaat op de verkoopdoelen, verkoopactiviteiten en de tijdsplanning, kan hierbij helpen.
2. Ga gericht te werk
'Less is more'. Deze uitspraak is wel vaker van toepassing op ondernemerszaken, maar slaat de spijker op zijn kop bij het in de markt zetten van een product of dienst.
Doe markt- en brancheonderzoek
Hoeveel voordelen jouw product of dienst de koper ook kan bieden: het is vaak beter om te je te (durven) beperken tot de voordelen die jouw doelgroep belangrijk vindt en waarmee jij je als ondernemer het beste kunt onderscheiden van de concurrentie.
Hoe gespecialiseerder jouw product of dienst, des te groter de kans is dat je een specifieke doelgroep in de markt aanspreekt. Gebruik hiervoor de uitkomsten van je markt- en brancheonderzoek.
Zo vergroot je de kans op een succesvolle marktintroductie en verklein je de kans op een misser.
Alle verzekeringen op een rij
Het verschilt per ondernemer en bedrijf welke verzekeringen relevant zijn. In elke sector en met elke bedrijfsgrootte loop je namelijk andere risico's. Daarom hebben we een overzicht gemaakt met de belangrijkste verzekeringen voor ondernemers. Welke risico's dek jij af?
3. Test (en evalueer) het product
Een marktonderzoek brengt de voornaamste kansen en risico's in kaart, maar dit geeft jou natuurlijk nog geen 100 procent garantie op succes.
Een goede manier om te kijken of het product klaar is om gelanceerd te worden, of dat er hier en daar nog wat 'finetuning' moet plaatsvinden, is door een testperiode in te plannen.
Dit kun je bijvoorbeeld doen door een kosteloze pilot aan te bieden, waarbij klanten de mogelijkheid krijgen om te reageren op jouw dienstverlening:
Gebruik deze feedback vervolgens om verbeteringen aan te brengen.
4. Benader relevante verkooppartners
Uit jouw marktonderzoek is als het goed is ook naar voren gekomen waar jouw doelgroep zich bevindt en hoe deze doorgaans aankopen doet. Is dat alleen online of kunnen deze mensen ook in een fysieke winkel worden verleid tot een aankoop?
Als ondernemer is het jouw taak om deze wetenschap in de praktijk te brengen en er je voordeel mee te doen.
Onderzoek de mogelijkheden van het openen van een webshop naast jouw fysieke vestiging en ga ook eens praten met bedrijven in jouw regio.
Misschien zijn sommigen van hen bereid om jouw product te verkopen, zien ze mogelijkheden tot een 'shop in shop' of een ander samenwerkingsverband. Op deze manier kunnen zij je mogelijk ook ondersteunen bij de distributie van het product in kwestie.
Indruk maken op potentiële verkooppartners? Een zakelijke rekening geeft jouw bedrijf in één klap een professionele uitstraling.
5. Promoot het product
Ga je het product in de markt zetten en lanceren? Dan is het zaak om na te denken over een goede lanceringscampagne, want een nieuw product zal zichzelf niet verkopen.
Een inleidend tekstje op jouw zakelijke website is dus niet voldoende: je zult hier meerdere marketingtools op moeten toepassen.
Adverteren in de (lokale) media is een (redelijk kostbare) optie, maar een redactioneel artikel over jouw product of dienstverlening - dat je vervolgens promoot binnen jouw zakelijke (online en offline) netwerk - is vaak stukken effectiever.
Guerrillamarketing is een originele methode om jouw product op een creatieve manier onder de aandacht te brengen bij van je doelgroep.
Houd een onderzoek
Heb je bijvoorbeeld een innovatief product ontwikkeld en is er een link met een trend of iets wat juist nu speelt? Dan kun je bijvoorbeeld een onderzoek(je) bedenken dat interessant is voor de doelgroep. Doe redacties een persoonlijk voorstel of stuur een gericht persbericht rond.
Guerrillamarketing
Maar er zijn natuurlijk meer leuke manieren om jouw product of dienst te promoten. Zo is guerrillamarketing een bekende methode om jouw product of dienst op een creatieve (en voordelige) wijze onder de aandacht te brengen van de doelgroep.
Andere budgetvriendelijke kanalen zijn YouTube (hier kun je jouw verhaal doen of kijkers juist praktische hulp bieden en zo jouw expertise aantonen) en Facebook.