7 kenmerken van een financieel duurzame bedrijfsvoering
Een financieel gezond bedrijf, daar streeft elke ondernemer naar. Zo blijven risico’s beter beheersbaar en kan je zaak nog jaren mee. Met deze 7 tips zorg je voor een financieel duurzame bedrijfsvoering.
1. Je administratie bijhouden
Voor veel ondernemers is dit een no-brainer, maar we moeten er toch mee beginnen. Een goede administratie is het belangrijkste instrument om financieel grip te houden op je bedrijfsvoering.
Zoals je wellicht weet, is elke ondernemer wettelijk verplicht om een administratie bij te houden. Bedrijven die hun financiële zaken goed geregeld hebben, doen dat elke week. Grotere bedrijven zelfs dagelijks. Een goede administratie bestaat in ieder geval uit:
2. De kosten in kaart brengen
Hoeveel omzet je ook boekt, als het geld er aan de achterkant net zo hard weer uitstroomt, houd je uiteindelijk weinig over. Kostenbeheersing is een belangrijk aspect voor bedrijven die zich financieel gezond mogen noemen. Je kunt hierbij het onderscheid maken tussen directe kosten en indirecte kosten
Het zijn vooral indirecte kosten die ondernemers nog wel eens uit het oog willen verliezen. Wie financieel in control is, houdt vooral dit lijstje voortdurend bij.
Lotte en Arnold over overzicht in uitgaven en inkomsten
3. Je debiteurenbeheer organiseren
Je hebt een product geleverd of opdracht uitgevoerd. Nu wil je er zeker van zijn dat je daarvoor financieel wordt beloond, netjes binnen de afgesproken betaaltermijn. Financieel gezonde bedrijven hebben hun debiteurenbeheer goed georganiseerd en monitoren dagelijks de stand van zaken. Zo kunnen ze onmiddellijk in actie komen als een klant de factuur niet op tijd betaalt, met een herinnering bijvoorbeeld.
Lees ook: praktische tips voor slim debiteurenbeheer.
Opdrachtgevers die structureel te laat betalen is een risico voor je cashflow. Benieuwd wat de gemiddelde snelheid is waarmee jouw klanten betalen? Bereken dan het gemiddeld debiteurensaldo door de omzet te delen en vermenigvuldig dit getal met 365 dagen.
Debiteuren: € 100.000
Omzet € 1.500.000
€ 100.000 / € 1.500.000 x 365 = 24,33 dagen.
Lees ook: Sneller geld op je rekening, zo doen deze ondernemers dat
4. Werken met een liquiditeitsbegroting
Een belangrijke voorwaarde om financieel in control te blijven, is dat je als ondernemer niet voor verrassingen komt te staan. Een voorbeeld: je moet een fors bedrag aan inkomstenbelasting betalen terwijl je daar niet voldoende geld voor op de rekening hebt staan.
Met een liquiditeitsbegroting houd je voortdurend grip op je financiële situatie. Je weet dan bijvoorbeeld precies wanneer je bepaalde rekeningen moet betalen, op welk moment de btw-deadlines verstrijken en wanneer je een investering kunt doen.
5. Financiële kengetallen gebruiken
Omzet en winst zijn belangrijke cijfers, maar staar je er niet blind op. Er zijn voorbeelden van bedrijven met indrukwekkende omzetten die toch failliet gingen. Slimme ondernemers gebruiken financiële kengetallen om te monitoren hoe hun bedrijf er daadwerkelijk voorstaat.
6. Tijdig de jaarcijfers deponeren
Als nv of bv ben je wettelijk verplicht om jaarcijfers te deponeren bij de Kamer van Koophandel. Er zijn bedrijven die dat structureel te laat doen. Dit wekt weinig vertrouwen bij leveranciers en klanten. Ze zullen daardoor iets meer op hun hoede zijn om zaken met je te doen. Financieel gezond beleid voeren betekent dus ook dat je op tijd de jaarcijfers deponeert.
7. Blijven evalueren
De cijfers monitoren is één, door ervan te leren ga je nog een stap verder. Bedrijven die daarin slagen, leggen de basis voor een financieel stabiele toekomst. Het helpt je namelijk om betere beslissingen te nemen. Ingrijpen als een bepaalde kostenpost onevenredig hoog blijkt, om maar eens wat te noemen. Dit zijn vragen die ondernemers zich kunnen stellen:
Gratis e-book met praktische tips
Het e-book ‘Grip op je bedrijf’ helpt je grip te krijgen op de financiën van je onderneming. Zo lees je onder meer: