5 tips om je businessmodel uit te breiden met online verkoop
Webshops. Ze zijn niet meer weg te denken in de huidige tijd. Je kan het zo gek niet bedenken of het is online te bestellen. En nog altijd worden er maandelijks zo'n 2000 nieuwe webshops geopend. Stevige concurrentie dus. Een goede voorbereiding kan je helpen om de concurrentie het hoofd te bieden. Hieronder lees je 5 tips om te starten met online verkopen.
Tip 1: Schrijf een goed plan voordat je begint
Of je nou gaat verkopen vanuit je eigen webshop of via een online platform, een goede voorbereiding is cruciaal om succes te boeken. Kies welke van je producten je online wil gaan verkopen en welke misschien juist niet. Met marktonderzoek ontdek je wie je online klanten zijn, wat ze willen en waar je ze kunt vinden. Maar ook je concurrenten zijn online misschien andere partijen dan offline. Om antwoord op deze vragen te krijgen is het belangrijk om een plan uit te werken voordat je begint.
Tip 2: Combineer bricks en clicks
De combinatie van web en winkel biedt retailers de kans om een businessmodel neer te zetten, waaraan ‘pure online players’ niet kunnen tippen. Het is hét antwoord van fysieke retail op de groei van de online giganten en platforms, en de reddingsboei voor zelfstandige winkeliers. Je hebt verschillende mogelijkheden om je bricks en clicks elkaar te laten versterken: zet je winkel, voorraad en medewerkers in om online orders te leveren aan klanten. Laat klanten hun bestelling ophalen bij je winkels. Laat klanten in je webshop artikelen reserveren, en ze in de winkel zien, voelen en passen. Ook kun je online data en technieken die gericht zijn op gemak, personalisatie en klantinzicht inzetten in je winkel. Op deze manier speel je in op de grote veranderingen waar de retailsector mee te maken heeft.
Kennismakers
In Kennismakers helpen ondernemers elkaar om zaken anders aan te pakken. Ze delen tips, ervaringen en praten over uitdagingen. In deze aflevering praten Remilio en Melle over het opzetten en onderhouden van hun webshop en hoe dit bijdraagt aan hun (online) omzet.
Tip 3: Zorg voor een goede website of sluit je aan bij een platform
Het lijkt een open deur: een goede website is het fundament van je online shop. Maar toch zijn er genoeg webshops die niet goed werken op bijvoorbeeld een mobiele telefoon. Dat betekent: geen prettige klantbeleving, geen goede Google-ranking en minder traffic naar je website. Zeg dan maar dag tegen je groeiambities. Tegenwoordig kun je vrij eenvoudig zelf aan de slag met een website, maar je kan er ook voor kiezen om dit uit te besteden aan een expert. Kies je voor een app? Zorg dan dat deze stabiel én overzichtelijk is.
Liever voorzichtig beginnen met online verkopen? Denk dan ook eens aan verkopen via een online platform. Door je aan te sluiten bij online verkoopplatform lift je mee op het bereik van een grote partij. Een groot voordeel is dat je lage opstartkosten hebt, doordat je geen eigen webshop hoeft te (laten) bouwen. Verkoop je al langer via een platform als Bol.com en wil je doorgroeien? Dan zijn er zelfs flexibele financieringsvormen voor verkopers op Bol.com.
Tip 4: Vind je toegevoegde waarde
Ook zonder marketingafdeling kun je slim reclame maken. Met een goed verhaal en persoonlijke aanpak. Omdat de online concurrentie groot is moet je vooral energie steken in wat jouw bedrijf onderscheidt van anderen. Zijn het je bijzondere producten met een goed verhaal? Of je uitstekende service? Combineer ook hier slim je bricks met je clicks en verdiep je in je online concurrenten. Waar blinkt jouw bedrijf in uit? Het Business Model Canvas kan je helpen om dit in kaart te brengen. Het model helpt ondernemers die willen vernieuwen en hun bedrijf laten groeien.
Tip 5: Laat klanten eenvoudig betalen
Consumenten zoeken veiligheid en gemak. Vooral als het gaat om het afrekenen van een product. Dat betekent: niet teveel poespas en betalen met betaalmiddelen die klanten kennen. Zoals iDEAL, creditcard of achteraf betalen (After Pay). Kies daarom voor een online kassa die deze betaalvormen ondersteunt. Zoals Rabo OnlineKassa. Daarmee stel je je eigen betaalpagina samen voor je webwinkel. Je kiest de betaalmethoden die passen bij jouw webshop. Ook voor internationale klanten.