Kennismakers over het hebben van een webshop
Online vindbaar én zichtbaar zijn is tegenwoordig ontzettend belangrijk. Dat weten ondernemers Remilio en Melle als de beste. Remilio verkoopt online zijn eigen kledingmerk, Melle verkoopt duurzaam WC-papier. In Kennismakers praten zij over het opzetten en onderhouden van hun webshop en hoe dit bijdraagt aan hun (online) omzet.
Online omzet draaien? Onderhoud je webshop
Een website om klanten te informeren over je openingstijden, assortiment en acties is voor veel bedrijven de basis. Maar starten met online verkoop door het openen van een webshop is een veel grotere stap. Dat kan Melle beamen: ‘We wilden graag de allermooiste website, maar de allermooiste website is zeker niet de best converterende. Op een gegeven moment ging de conversie van 10% naar 3%. We zaten met de handen in het haar en dat heeft echt maanden geduurd voordat we weer ‘back on level’ waren’.
Geen omzet mislopen? Voorkom gedoe bij het afrekenen
Als je klanten naar je webshop hebt geleid, wil je natuurlijk ook dat ze bij jou iets kopen en afrekenen. Een klant kan om duizend-en-één-redenen afhaken tijdens het aankoopproces. Bijvoorbeeld door het ontbreken van een bepaalde betaalmethode. Zo had Remilio op een gegeven moment veel online verkeer uit België. Maar ze waren ook weer snel weg, want in België hebben ze geen iDeal en en konden daardoor niet afrekenen. Meer weten? Bekijk het webinar: 'Breng je winkel online'.
Wist je dat...
Rabo OnlineKassa ondersteunt de meest populaire Nederlandse en buitenlandse betaalmethodes zoals iDEAL, creditcards, AfterPay, Bancontact en PayPal. Je kiest zelf met welke betaalmethodes je klanten hun online aankopen kunnen afrekenen én wat het beste past bij jouw webshop. Wil je uitbreiden en internationaal zakendoen? Voeg dan eenvoudig internationale betaalmethoden toe.
Kennismakers
In Kennismakers helpen ondernemers elkaar om zaken anders aan te pakken. Ze delen tips, ervaringen en praten over uitdagingen. Waarin lijken ze op elkaar? En wat doen ze anders? De kennis van de één, helpt de ander verder.
Besteed je budget aan het juiste kanaal
Onderneem je online? Dan is data ontzettend belangrijk. Tegenwoordig is het ook veel makkelijker om al die gegevens te analyseren. En wie daar goed in slaagt, neemt betere beslissingen. Zo ook Melle: 'Naarmate wij groeiden, zijn we de balans gaan opmaken welke online kanalen het beste voor ons werkten. Waar het vroeger op onderbuikgevoel ging, kijken we nu echt naar de Return on Investment (ROI) per advertentie'. En de tip van Remilio? Denk aan je Search Engine Optimization (SEO). 'Het kost tijd, maar het levert veel op'.
Ook handig om te weten
Steeds meer klanten oriënteren en kopen online. Via een goede webshop vergroot je jouw vindbaarheid en verhoog je jouw omzet.
Melle
Het duurzame toiletpapier van The Good Roll wordt verpakt in Nederland door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De rollen worden verkocht in meerdere landen, en van een deel van de winst bouwen ze schone toiletten in Ghana. Rabobank is met de Rabo Foundation actief betrokken geweest bij de oprichting en opschaling.
“Je webshop is je kantoorpand. En die moet je onderhouden. Dat wordt vaak onderschat.”
Remilio
Remilio is eigenaar van kledingmerk PlainAmstrdm en probeert met zijn bedrijf een merk op te bouwen. Naast het verkopen van kleding geeft hij ook veel motiverende toespraken om startende ondernemers op weg te helpen. Het bedrijf is de afgelopen jaren flink gegroeid, o.a. door een goede samenwerking met partners en andere ondernemers.
“Vind een partner om mee samen te werken die even gek is als jij. ”
Rabo Foundation
Rabo Foundation is het maatschappelijk fonds van Rabobank dat sociale ondernemingen financiert. Naast financieren bieden zij ook trainingen aan om te ondersteunen met zakelijk advies, coaching en kennis om hun ondernemerschap te versterken. Wil je weten of je ook een financieringsaanvraag kunt doen? Check het binnen één minuut.