Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit pioniert met elektrische mini-vrachtwagens

De elektrische mini-vrachtwagens zijn een oplossing voor de groeiende vraag naar duurzame mobiliteit, in en rondom steden. Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit laat dan ook al jaren mooie groeicijfers zien. Toch gelooft oprichter Wouter van Blitterswijk dat de echte groeispurt nog moet komen. "De eerste klanten heb ik echt achter hun bureau vandaan moeten trekken."

Waarschijnlijk heb je ze wel eens zien rondrijden: de vrachtwagentjes van Picnic. Ze zijn compact, geruisloos en vooral duurzaam. De online supermarkt bestelt deze Goupil-voertuigen al jarenlang bij dezelfde leverancier: Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit uit Moordrecht. Dat bedrijf is in Nederland de importeur van dit Franse merk.

Wouter van Blitterswijk

“Vanuit de groenbedrijven kwam gaandeweg de vraag of we ook duurzaam vervoer konden leveren. Zelf ben ik gek op auto's, dus dat verzoek was niet aan dovemansoren besteed.”

Zoektocht naar duurzame partner

Dat Wouter van Blitterswijk in deze markt actief zou worden, is best verrassend te noemen. Hij nam in 2004 het familiebedrijf over, de onderneming die zijn opa 25 jaar daarvoor was gestart. "Met Van Blitterswijk tuin- en parkmachines bieden we gereedschap en machines voor de tuin. Die verkopen we onder meer aan hoveniers, gemeenten, waterschappen en mensen thuis", vertelt de ondernemer.

"Vanuit de groenbedrijven kwam gaandeweg de vraag of we ook duurzaam vervoer konden leveren. Zelf ben ik gek op auto's, dus dat verzoek was niet aan dovemansoren besteed."

In 2012 begint hij als autodealer van een Italiaans merk. De kwaliteit valt echter tegen en daarom vervolgt hij zijn zoektocht naar een geschikte partner. "Ik was toen 25 jaar, ben in het vliegtuig gestapt en heb diverse internationale beurzen bezocht. Zo kwam ik uiteindelijk in contact met Mega, een Frans merk dat in Nederland nog geen importeur had."

De eerste klanten

Met veel enthousiasme en een doordacht salesplan weet Van Blitterswijk de Fransen van zijn ambities te overtuigen. "Zo'n partij wil natuurlijk weten hoe jij hun producten gaat verkopen", zo vertelt hij.

“Ik heb een elektrisch voertuig op de aanhanger gezet en ben naar allerlei bedrijven toegereden voor een proefrit. Mét en zonder afspraak. Daar heb ik mensen achter hun bureau vandaan moeten trekken. Zo zijn we tien jaar geleden aan onze eerste klanten gekomen.”

Stevige groei

Na Mega wordt Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit in 2017 ook importeur van Goupil. Inmiddels zijn die twee merken samengegaan, is elektrisch rijden alledaags geworden en komen de klanten uit tal van verschillende branches.

Het zijn recreatieparken, groen- en afvalbedrijven, waterschappen, spelers uit de industrie en bezorgers. Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit verkoopt inmiddels tussen de 400 en 600 elektrische voertuigen per jaar.

Van Blitterswijk: "We bieden onze klanten een totale duurzame mobiliteitsoplossing, die veel verder gaat dan enkel verkoop. Zo hebben we een landelijk dekkend servicenetwerk. Zo'n 90% van al het onderhoud en reparatie gebeurt bij de klant zelf. Dat is niet alleen kostenefficiënt, maar ook duurzamer. Het voelt namelijk niet goed om een elektrisch voertuig met een dieselvrachtwagen naar een garage te moeten te rijden."

Zero-emissiezones komen eraan

Door de stijgende vraag naar duurzame mobiliteit ging de omzet van het bedrijf de afgelopen jaren flink omhoog. Maar de echte groei moet volgens Van Blitterswijk nog komen. Vanaf 2025 gaan ongeveer dertig binnensteden in ons land deels op slot voor vervuilende bestelauto's en vrachtwagens. Dit zijn de zogeheten zero-emissiezones.

"De vraag naar onze duurzame oplossingen zal daarmee alleen maar verder toenemen", zegt Van Blitterswijk. Zorgen om voldoende laadinfrastructuur heeft hij niet. "Onze voertuigen worden ingezet in combinatie met een hub, langs de rand van de stad. Hier worden ze 's nachts opgeladen, als het stroomnet nog voldoende ruimte heeft."

Financieel grip

Om die flinke groei te kunnen managen, is financieel inzicht hard nodig. Wouter van Blitterswijk stuurt zijn bedrijf dan ook aan op basis van budgetten, prognoses en strakke planningen.

"Voordat onze voertuigen naar Nederland komen, moeten wij ze eerst betalen. Daarnaast hebben we dat service-netwerk met service-bussen en staan er inmiddels 70 mensen op de loonlijst. In 2017 waren dat er nog maar 7. Deze ontwikkelingen zorgen voor steeds meer in- en uitgaande cashstromen. Om die groei goed te kunnen managen, werken we met een financiële planning."

Die planning wordt ieder jaar zo compleet mogelijk ingevuld. Van verkochte aantallen tot verwachte levertijden en de benodigde investeringen. Een financieel dashboard maakt er een handjevol belangrijke grafieken van, die Van Blitterswijk laten zien hoe zijn bedrijf er daadwerkelijk voorstaat.

Dak vol met zonnepanelen

Tijdens het wekelijkse MT-overleg is deze financiële planning dan ook een vast agenda-onderdeel. Zo kan het bedrijf steeds tijdig bijsturen, als de situatie daarom vraagt. Het helpt ook bij het nemen van de juiste investeringsbeslissingen.

"Zo gaan we binnenkort ons hele dak volleggen met zonnepanelen. Dat betalen we uit eigen zak en hiervoor stellen we een begroting op. We plannen zo'n grote investering op een moment wanneer dat qua cashpositie goed uitkomt. Het is nu eenmaal belangrijk dat je steeds voldoende werkkapitaal hebt om lopende rekeningen te kunnen betalen."

Toekomstbestendig ondernemen doe je samen

Als ondernemer wil je dat je bedrijf zo lang mogelijk bestaansrecht heeft. Maar hoe pak je dat aan in deze markt? Werk aan je bedrijf van morgen. Spar vrijblijvend over je plannen of krijg inzicht in je financieringsmogelijkheden.