Mannen bij elektrische vrachtwagen

Wat kost een elektrische vrachtwagen onder de streep?

De elektrische vrachtwagen is een vrij nieuw fenomeen. De hoge aanschafprijs wekt vragen op. Maar hoe ziet het volledige financiële plaatje eruit? Daarvoor moet je ook kijken naar subsidies, gebruikskosten en investeringen in laadstructuur. De antwoorden vind je in dit artikel.

Hiermee kunnen we je helpen

Rabobank

Aanschafprijs: elektrisch versus diesel

Het aanschaffen van een elektrische truck kun je zien als een investering in de toekomst. De prijs is vooralsnog hoger dan die van een vrachtwagen op brandstof; een elektrische truck is 1,5 tot wel 4 keer zo duur als een truck op diesel en kost al gauw 250.000 tot 300.000 euro. Wel wordt overstappen steeds aantrekkelijker. Door de ontwikkeling van de (accu)techniek en toenemende interesse in elektrische middelen zullen de prijzen naar verwachting gaan dalen.

Je kunt naast elektrisch ook kiezen voor een truck op waterstof. Beiden hebben hun voor- en nadelen. Benieuwd wat past bij jouw bedrijf? Neem contact op met onze experts via e-mobility@rabobank.nl.

Subsidiemogelijkheden: regelingen voor elektrische vrachtwagens

Door subsidies wordt het aantrekkelijker om een elektrische truck aan te schaffen. Voorbeelden zijn de Aanschafsubsidie Zero Emissie Trucks (AanZET) en de MIA.

Voor een zero-emissie vrachtwagen kun je met AanZET maximaal 115.200 euro krijgen.

Ook de MIA is een regeling waar je gebruik van kunt maken bij de aanschaf van een elektrische vrachtwagen. Met de MIA kun je 36 procent van het investeringsbedrag aftrekken, mits je aan de bijbehorende eisen voldoet.

Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel

Voor bouwmaterieel, bouwvoertuigen of hulpfuncties die als opbouw op een voertuig of oplegger worden geplaatst is er de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB).

SSEB is er in twee varianten: SSEB Aanschaf en SSEB Retrofit. De SSEB Aanschaf is voor nieuwe bouwwerktuigen , terwijl SSEB Retrofit is bedoeld voor het ombouwen van bestaand bouwwerktuigen. Vanaf 5 maart a.s. gaat SSEB weer open voor aanvragen. De subsidie bij SSEB voor de aanschaf van een nieuwe emissieloze bouwmachine is maximaal 50% van de meerkosten ten opzicht van een bouwmachine met een verbrandingsmotor, met een maximum van 300.000 euro per bouwmachine. Bij SSEB Retrofit is de subsidie maximaal 50% van de netto investeringskosten per ombouw van een bouwwerktuig met een maximum van 300.000 euro per ombouw. Wil je alleen de motor vervangen (hermotoriseren)? Dan is de subsidie 15% van de investeringskosten, ook tot maximaal 300.000 euro.

Daarnaast is het mogelijk dat het bouwwerktuig ook in aanmerking komt voor de MIA. Is dat het geval? Dan wordt vanaf dit jaar standaard 11,25% MIA-aftrek van de investeringskosten in mindering gebracht op het SSEB-subsidiebedrag. Ook als MIA niet wordt aangevraagd of als je als ondernemer er niet voor in aanmerking komt. Dit geldt zowel voor de SSEB Aanschaf als SSEB Retrofit.

Rabobank

Deze ondernemer ging je al voor

Ondernemer Dé Post was al vroeg overtuigd van de voordelen van elektrische trucks. Lees meer over zijn bijzondere samenwerking met Innocent Drinks in de haven van Rotterdam in de serie Sterke Schakels.

Bekijk de aflevering over emissieloos transport

Gebruikskosten: dit kost het gebruik van een elektrische vrachtwagen

De investering kun je op termijn terugverdienen door de lagere gebruikskosten. Elektriciteit om de vrachtwagen op te laden is goedkoper dan diesel. Afhankelijk van het aantal gereden kilometers kun je duizenden tot tienduizenden euro’s besparen. Als bedrijf moet je de elektrische vrachtwagens echter wel op kunnen laden, dus zul je moeten investeren in laadinfrastructuur. Deze investering kan variëren van duizenden tot tienduizenden euro’s.

“BOVAG voorspelt dat de onderhoudskosten op de middellange termijn met wel 65 procent kunnen afnemen.”

Ook in onderhoud zal een elektrische vrachtwagen naar verwachting een stuk goedkoper zijn dan een gewone vrachtwagen. Dit heeft te maken met de kleinere hoeveelheid bewegende en slijtende onderdelen in de aandrijflijn. BOVAG voorspelt dat de onderhoudskosten op de middellange termijn met wel 65 procent kunnen afnemen. Bovendien hoef je voor vrachtwagens op elektriciteit of waterstof geen motorrijtuigenbelasting te betalen. De restwaarde blijft vermoedelijk ten minste gelijk aan die van fossiele vrachtwagens. Bij elektrische auto’s is inmiddels duidelijk geworden dat de restwaarde hoger ligt dan bij een auto op benzine of diesel.

Vanaf wanneer zullen elektrische vrachtwagens goedkoper in gebruik zijn dan reguliere vrachtwagens? Experts zijn het nog niet eens over het antwoord op deze vraag en hangt ook nog eens sterk af van individuele situaties.

Rabo Electric heeft een innovatieve online tool ontwikkeld om de Total Cost of Ownership (TCO) van een elektrische vrachtwagen te berekenen en te vergelijken met die van een diesel truck.

Deze unieke scan is ontwikkeld om bedrijven te ondersteunen bij hun transitie naar elektrische vrachtwagens. Je vult de scan gemakkelijk en snel in met bekende gegevens van jouw operatie.

Je ontvangt dan drie TCO scenario's:

1. Reguliere diesel-operatie

2. Elektrisch Basis: met alleen een laadpaal en kabels

3. Elektrisch + Energiesysteem: inclusief eigen opwek en batterij-opslag

Het derde scenario kan belangrijk zijn. We zien dat veel transporteurs (helaas) nog vaak lang moeten wachten op een grotere netaansluiting. Deze is geregeld essentieel om op eigen locatie meer dan 2 á 3 e-trucks op te laden

Om deze gepersonaliseerde kostenvergelijking te verkrijgen, ga je naar Rabo Electric en volg de stappen van de scan. De resultaten zijn een ideale start om vrijblijvend een strategisch gesprek met een energietransitie-bankier te voeren. Tijdens dit gesprek bespreken we wat je nog kunt uitzoeken, berekenen en beslissen. Dit gesprek kan direct aan het einde van de scan aangevraagd worden.

Is het tijd om de overstap te maken?

Het percentage elektrische vrachtwagens in de transportwereld is vooralsnog klein. Toch zal de focus op uitstootvrij vervoer hier de komende jaren verandering in brengen. Het aanschaffen van zero-emissie transportvoertuigen is nog niet voor iedereen de juiste zet. Ga je bijvoorbeeld veel te maken krijgen met zero-emissiezones? Door alle factoren op een rijtje te zetten kun je ontdekken of het loont de overstap te maken.

Zo financier je een elektrische vrachtwagen

Benieuwd voor welk bedrag per maand jij een elektrisch vrachtwagen of ander vervoersmiddel kunt leasen? Bereken het meteen of start je leaseaanvraag. Als grootzakelijke klant neem je contact op met je accountmanager.