Kennismakers over het duurzaam opschalen van je bedrijf
Ondernemers Ratna en Rogiér willen met hun bedrijf doorgroeien, maar wel zo duurzaam mogelijk. Ratna heeft een sociaal modelabel, Rogiér maakt frisdrank van het vruchtvlees uit de cacaovrucht. Twee ondernemers met een businessmodel waarbij het gebruik van restproducten voorop staat. In Kennismakers delen zij hun ervaring. Gaan duurzaamheid en winst maken wel samen? En is zo'n businessmodel wel op te schalen?
Duurzaamheid is bewustwording
Voor Ratna is duurzaam ondernemen niet alleen de zorg voor de planeet, maar ook voor de mensen binnen haar bedrijf. Door haar eigen idealen te volgen en maatschappelijk verantwoord te ondernemen speelt ze in op de wensen van de steeds kritischer wordende consument. Die geeft namelijk steeds vaker de voorkeur aan duurzame merken. Steeds meer ondernemers zien het belang van mens- en milieuvriendelijker ondernemen. Toch zijn er ook ondernemers die twijfelen, omdat duurzaamheid duur zou zijn. Maar er kan meer dan je misschien denkt. Er zijn steeds vaker subsidies en financieringen voor duurzaam of groen ondernemen.
Slim groeien met scenario's
Rogiér wilde met zijn bedrijf Kumasi Drinks veel boeren tegelijk helpen en zette daar vanaf de start meteen op in. Als ondernemer ben je ambitieus en als een product zich eenmaal bewezen heeft wil je opschalen. Nieuwe producten ontwikkelen, innoveren of uitbreiden naar het buitenland. Een meerjarenplan helpt daarbij. Maak scenario’s en bedenk bijvoorbeeld waar je over vijf jaar wilt staan en wie of wat je daarvoor nodig hebt. Zo word je minder snel verrast en kun je gemakkelijker opschalen.
Wist je dat...
Naast alle landelijke subsidies er ook vanuit de provincies verschillende subsidieregelingen om duurzamer te ondernemen bestaan? Passen jouw plannen niet in de landelijke subsidies of ben je benieuwd of er misschien aanvullende mogelijkheden zijn? Vergeet dan vooral niet de website van je eigen provincie te checken.
Kennismakers
In Kennismakers helpen ondernemers elkaar om zaken anders aan te pakken. Ze delen tips, ervaringen en praten over uitdagingen. Waarin lijken ze op elkaar? En wat doen ze anders? De kennis van de één, helpt de ander verder.
Ondernemen doe je samen
Ratna en Rogiér kunnen van elkaar leren met hun duurzame bedrijf, omdat ze allebei met restproducten werken. Leren van elkaar is ook inspiratie opdoen. Daarmee kom je verder. Er zijn allerlei samenwerkingsvormen mogelijk. Juist in deze tijden waarin zekerheden soms wegvallen en de wereld om ons heen snel verandert, kun je elkaar versterken.
Ook handig om te weten
Je krachten bundelen met andere ondernemers loont. Maar het is wél belangrijk dat je eerst goed nadenkt over de regels, samenwerkingsvormen en financiële afspraken.
Rogiér
Met zijn bedrijf Kumasi Drinks maakt Rogiér frisdrank van het vruchtvlees uit de cacaovrucht en helpt daarmee meteen boeren uit West-Afrika. Binnenin de vrucht zitten cacaobonen en om die bonen zit veel sappig, friszoet vruchtvlees. Voorheen was dat een restproduct, nu een frisdrank.
“Het is mooi om te zien hoe wij allebei met verspilling omgaan”
Ratna
Ratna richtte in 2014 Fraenck op, een sociaal en duurzaam modelabel. De naam komt van 'to be frank', ofwel om eerlijk te zijn, omdat Fraenck een transparant productieproces heeft. Ratna’s bedrijf maakt alleen gebruik van restmateriaal en verwerkt ook restproducten voor andere bedrijven.
“Het sociale gedeelte is echt een belangrijk onderdeel van mijn bedrijf”
Rabo Foundation
Rabo Foundation is het maatschappelijk fonds van Rabobank dat sociale ondernemingen financiert. Naast financieren bieden zij ook trainingen aan om te ondersteunen met zakelijk advies, coaching en kennis om hun ondernemerschap te versterken. Wil je weten of je ook een financieringsaanvraag kunt doen? Check het binnen één minuut.