Vrouw zit achter haar laptop aan het werk

Bedrijfsplan schrijven, hoe pak je het aan?

Een goed bedrijfsplan is de basis voor een succesvolle start van jouw bedrijf. Daarom hebben we 11 richtlijnen én gratis voorbeelden van een ondernemingsplan voor je verzameld. Je vindt alle tips en gratis ondernemingsplanvoorbeelden terug op deze pagina óf je kunt de video hieronder bekijken voor meer informatie. Zo start je nóg sterker!

Ondernemingsplan voorbeeld

Bedrijfsplan voorbeeld

Het bedrijfsplan is één van de belangrijkste documenten voor de start van je bedrijf. Je krijgt hiermee helderheid en inzicht over wat je wilt bereiken. We begrijpen dat je wel wat inspiratie kunt gebruiken. Daarom hebben we 7 ondernemingsplan voorbeelden van verschillende branches én een leeg invul template voor je.

Wat is een bedrijfsplan?

Het bedrijfsplan wordt ook wel ondernemingsplan, ondernemersplan of businessplan of genoemd. In een bedrijfsplan beschrijf je gedetailleerd je bedrijfsdoelen en benoem wat je gaat doen om deze te realiseren.

Waarom een businessplan schrijven?

Een plan helpt je om ambities concreet te maken. Zo’n plan bestaat uit meerdere onderdelen, waaronder een financieel plan. Dit is vooral belangrijk wanneer je een financiering aanvraagt voor de start van je bedrijf. In je plan overtuig je de investeerders dat je bedrijf succesvol en winstgevend gaat zijn.

Het schrijven van een businessplan helpt je ook om grip te krijgen op je nieuwe bedrijf en de uitdagingen die ermee samenhangen. Je dwingt jezelf als het ware om na te denken over alle onderdelen. In de kern draait het om de volgende vragen:

    Wat gaat je bedrijf doen? Welke activiteiten ga je daarvoor ondernemen? Wat heb je nodig om je bedrijfsdoelen te realiseren?

Als je het plan blijft gebruiken om aan je business te werken, stimuleert het bovendien de groei van je bedrijf. Startende ondernemers met een ondernemersplan groeien dan ook vaak sneller dan bedrijven zonder zo’n plan, zo’n 30% zo blijkt uit onderzoek van Rabobank. Een ondernemersplan is overigens niet verplicht, maar wel belangrijk bij het aanvragen van een financiering.

Wat staat er in een bedrijfsplan? 10 richtlijnen

Veel ondernemers schrijven hun bedrijfsplan volgens het Sequoia-principe, bedacht door het Amerikaanse investeringsfonds Sequoia. Zij hebben 10 richtlijnen opgesteld voor het maken van een compleet businessplan. Dat vertaalt zich in onderstaande stappen.

1. Doel van jouw onderneming omschrijven

In het eerste hoofdstuk van je businessplan kun je meteen de aandacht grijpen. Probeer dus je bedrijfsdoel concreet te omschrijven in één heldere zin. Hiermee geef je meteen een goede omschrijving van het doel van jouw onderneming. Waarom ga je dit bedrijf oprichten? Voor wie? Wat denk je daarmee te bereiken? Hier kun je jouw missie en visie delen.

Concreet businessplan maken

Je hoeft op deze plek nog niet in te gaan op het hoe en waarom. Die uitleg komt in latere onderdelen van jouw bedrijfsplan nog aan bod. Het hoofddoel van dit eerste punt is simpelweg: hoe wek je de interesse van de lezer? Het belangrijkste om te onthouden: kort maar krachtig. Dat is de rode draad door je hele bedrijfsplan.

Hoe concreter jouw ondernemingsplan, des te groter de kans dat het uiteindelijk aandachtig wordt bekeken. Goed om in gedachten te houden: de ideale lengte van je bedrijfsplan is circa 20 pagina’s.

Weet ook voor wie je schrijft: banken of private investeerders hebben meestal geen zeeën van tijd om uitgebreid hele businessplannen te lezen.

Tip: start bijvoorbeeld met een managementsamenvatting, waarin je de hoofdpunten van je plan samenvat.

2. Klanten vinden: een onderdeel van je bedrijfsplan

In deze stap van het businessplan beschrijf je de huidige situatie van jouw toekomstige (regionale) klanten en/of opdrachtgevers. Tegen welke problemen lopen zij aan? Hoe gaan zij hier op dit moment mee om?

Hoe beschrijf je de huidige situatie in je bedrijfsplan? (Voorbeeld)

Stel: jouw bedrijf gaat straks tegen een gunstiger tarief dan je concurrentie bouwmaterialen leveren. In dat geval beschrijf je hier de huidige situatie. Bijvoorbeeld dat kleine bedrijven voor specifieke materialen veel geld kwijt zijn aan grote leveranciers, waardoor ze in economisch zware tijden het hoofd bijna niet meer boven water kunnen houden.

Natuurlijk moet je deze beweringen wel kunnen staven met de juiste feiten, bijvoorbeeld van het CBS. Of kijk eens bij cijfers en trends op één van onze pagina’s. Hier vind je actuele gegevens over onder meer de kansen, bedreigingen en perspectieven over jouw branche.

3. Jouw toegevoegde waarde

De titel geeft het eigenlijk al aan: hier vertel je over wat jouw product of dienst toevoegt voor de klant. Wat ga je doen om deze klanten en/of opdrachtgevers een goed alternatief te bieden voor de huidige situatie? Wat is de toegevoegde waarde van joúw bedrijf in het oplossen van het probleem van de klant? En is dit financieel haalbaar?

Houd hier rekening met een aantal zaken:

    Zorg ervoor dat je deze kwesties helder omschrijft; Ga mogelijke obstakels niet uit de weg; Besef: de lezer is vaak net zo goed (zo niet beter!) op de hoogte van mogelijke knelpunten; Geef daarom altijd kort aan welke problemen je kunt tegenkomen en hoe je verwacht deze te kunnen omzeilen of oplossen.

4. Hoe relevant is je bedrijf?

Dit onderdeel van het ondernemingsplan gebruik je om de lezer ervan te overtuigen dat dit een uitstekend moment is om het bedrijf op te richten. Omschrijf bijvoorbeeld huidige markttrends die passen bij jouw product of dienst. Onderbouw je verhaal met branche- en regio-gegevens. Welke ontwikkelingen maken jouw onderneming juist nú relevant?

5. Van marktonderzoek tot marketingplan

Geen bedrijfsplan is compleet zonder de resultaten van marktonderzoek. Als ondernemer moet je immers weten hoe jouw markt in elkaar zit en wil je op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen in de sector.

Toegevoegde waarde van jouw product of dienst

Net als een potentiële investeerder zal de klant straks overtuigd moeten raken van de toegevoegde waarde van jouw product of dienst. Het opstellen van een marketingplan helpt je bij het krijgen van meer inzicht in jouw markt.

Met een marketingplan kun je via de marketingmix vervolgens een duidelijk profiel van de doelgroep schetsen. Om al je kansen en bedreigingen goed in kaart te brengen, kan het ook helpen om een SWOT-analyse uit te voeren van je bedrijfsidee.

6. Concurrentieanalyse in je businessplan

Hier schrijf je over de gevestigde bedrijven in jouw vakgebied en regio met wie je straks gaat concurreren. Geef in deze concurrentieanalyse ook bij iedere concurrent kort aan wat jouw bedrijf anders (en beter) zal doen.

Concurreer jij bijvoorbeeld op kwaliteit, of juist op prijs? Of bied je jouw product of dienst op een onderscheidende manier aan? Doe zoveel mogelijk onderzoek naar je concurrenten om duidelijk te krijgen wat hun USP's zijn en hoe die van jouw bedrijf daar in verschillen.

7. Product of dienst beschrijven

In dit onderdeel van je businessplan kun je jouw product of dienst uitgebreid beschrijven:

    Wat is het doel? Hoe wordt het product gemaakt? Wil je bijvoorbeeld voor bedrijven webteksten gaan schrijven of vertalen van het Nederlands naar het Engels of Russisch?

Beschrijf dan stap voor stap hoe je straks precies te werk gaat en wat de kosten zullen zijn. Wat wordt de verkoopprijs en wat is dan jouw marge?

Zit een eventuele tweede correctie inbegrepen in de prijs of reken je daarvoor extra uren? En hoe zit het bijvoorbeeld met de auteursrechten.

Import- en/of productieproces

Als je met jouw onderneming zelf producten wil gaan fabriceren, importeren of exporteren, is dit de plek om in duidelijke bewoordingen het exacte importeer- of productieproces uiteen te zetten.

8. Businessmodel

Het businessmodel is in het Nederlands beter bekend als het bedrijfsmodel. Hiermee zet je concreet op een rij hoe je verwacht om winst te genereren met jouw bedrijf, aan de hand van de belangrijkste financiële gegevens. Dit zijn de onderdelen van een businessmodel:

    De verwachte omzet Prijs Potentiële klanten/doelgroepen De maximale omvang van de opdracht of klus die je kunt aannemen Het verkoopmodel

Het Business Model Canvas helpt je hiermee. Dit is een manier om de aspecten van je bedrijfsmodel compact en visueel weer te geven.

9. Eenmanszaak of groot team?

Ga je een eenmanszaak oprichten? Dan hoef je hier alleen je eigen naam neer te zetten. Maar wanneer je samen met anderen een onderneming gaat runnen, moet je het één en ander op papier vastleggen:

    Wie zijn de oprichters? Wie zijn verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering? Indien relevant, wie zijn de directie of raad van bestuur?

10. Financiële gegevens bij het maken van een businessplan

Tot slot mogen ook de verwachte financiële omstandigheden niet ontbreken in het bedrijfsplan. Het opstellen van een investerings- en financieringsbegroting helpt je om te weten hoeveel startkapitaal je nodig hebt en hoe je dit gaat betalen.

Als je externe financiering nodig hebt, zoals bij de bank of een investeerder, wil die partij weten hoe je je financiën voor je ziet. Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan:

    Het maken van een realistische inschatting van de kasstroom Een winst-en-verliesrekening De balans Wat jij de potentiële investeerder op financieel gebied kunt bieden Wanneer jij denkt dat je het break-even punt zult bereiken Inzicht in de geschatte kosten zoals inkoop, verzekeringen en huur

11. ChatGPT voor je bedrijfsplan

Generatieve Artificial Intelligence (AI)-tools zoals ChatGPT en Google Bard kunnen je ondersteunen bij het opstellen van een overtuigend en informatief ondernemingsplan.

Een inspirerende inleiding

Gebruik bijvoorbeeld ChatGPT (of Google Bard) voor het schrijven van een inspirerende inleiding. Grijp de aandacht van je lezers met een pakkende intro, misschien met enkele boeiende statistieken of een intrigerende opening.

Versterk je marktanalyse

Een ander handig trucje is om ChatGPT in te zetten voor je marktanalyse en concurrentieonderzoek. Laat ChatGPT je helpen bij het verzamelen en samenvatten van belangrijke branchegegevens en markttrends.

Concurrentieanalyse

Daarnaast kun je het gebruiken om diepere inzichten te krijgen over je concurrenten, zoals hun sterke en zwakke punten, gedetailleerde analyses van hun producten of diensten - én natuurlijk de mogelijkheden voor jouw unieke positie. Dit soort informatie laat zien dat je de markt door en door begrijpt.

Realistische cijfers en groeikansen

Tenslotte: zet ChatGPT in voor je financiële voorspellingen en projecties. Laat het je helpen realistische cijfers te presenteren en wijzen op groeikansen.

vast aanspreekpunt

Ondernemingsplan schrijven: ontdek onze tips

Goed dat je hebt besloten om een ondernemingsplan te schrijven. Een bedrijf starten begint tenslotte met een plan, je legt hiermee de basis voor je bedrijf. We hebben 13 onmisbare tips voor je zodat je zeker weet dat je op de goede weg bent. Dus je kan direct van start. En aarzel niet om tijdens het schrijven hulp te vragen aan mensen om je heen.

Bekijk de 13 tips

Voorbeelden businessplan per branche

Op deze pagina vind je complete voorbeeldplannen voor een aantal branches:

Deze voorbeelden zijn gratis te downloaden.

Zelf maken of uitbesteden?

Het is mogelijk om het schrijven van een bedrijfsplan door iemand anders te laten doen. Wees je er wel van bewust dat het je éigen plan moet worden, en dat niemand zo goed jouw wensen, dromen en plannen kan omschrijven als jij.

Neem er de tijd voor, ga er goed voor zitten, gebruik onze templates en voorbeelden en maak voor jezelf inzichtelijk wát je wilt bereiken met je onderneming.

Veelgestelde vragen