Waterstof tot nadenken: is dit het alternatief voor elektrisch rijden?
Is rijden op waterstof een volwaardig alternatief voor elektrisch? Voor zwaardere voertuigen kan dit steeds interessanter worden. Directeur Transport en Mobiliteit Henry Steenbergen kijkt met je mee in de toekomst.
Wat maakt waterstof interessant in verduurzaming?
Bij een auto op waterstof vindt de aandrijving plaats vanuit een brandstofcel waarin waterstof reageert met zuurstof, zodat daar energie uitgehaald kan worden. Deze energie komt vrij als elektriciteit en dit voedt een klein accupakket. Het grote voordeel is – naast een gebrek aan uitstoot en een stille rit – dat de actieradius veel groter wordt, omdat de accu constant gevoed wordt. Ook tank je een waterstofauto veel sneller vol en ben je dus sneller weer onderweg.
Nadelen waterstof als energiebron
Waar wachten we nog op, zou je denken. Allemaal over op waterstof! Helaas kleeft er ook een groot nadeel aan waterstofauto’s: ze zijn amper beschikbaar én amper vol te tanken. Door het hele land is slechts een handjevol stations te vinden waar je met je waterstofauto terechtkunt en de techniek is nog dermate jong, dat het simpelweg niet mainstream genoeg is om succesvol ingezet te kunnen worden. Daar komt nog bij dat er energie verloren gaat bij het omzetten van waterstof naar elektriciteit, waarmee het proces dus nog niet volledig efficiënt is. Met andere woorden: waterstof kies je (nog) niet uit praktische overwegingen. Elektrisch rijden dus wel, al zul je moeten leren leven met enkele nadelen.
‘Waterstof wordt de vervanger van diesel’
Volgens Henry Steenbergen, directeur transport en mobiliteit bij Rabobank, zal waterstof uiteindelijk wel de vervanger van diesel worden – maar daarvoor is een lange adem nodig. “Diesel is nu nog de goedkoopste brandstof om lange afstanden op te rijden”, vertelt hij. "Waterstof zal dat uiteindelijk moeten overnemen. Het is nu nog heel duur en in een ontwikkelingsfase, maar zwaardere motoren zullen in de toekomst op waterstof gaan rijden. We staan helemaal aan het begin van die transitie. Je ziet al wel dat transport over kleine afstanden steeds vaker elektrisch gebeurt, maar het is nog niet haalbaar voor de lange afstanden."
Elektrificatie in de transportsector
Steenbergen legt uit hoe dat zit. "Een dieselbusje kan nu makkelijk duizend kilometer rijden, terwijl een elektrisch busje misschien tweehonderd kilometer rijdt op een volle accu. Voor de lange afstanden zijn elektrische motoren dus nog geen ideaal alternatief, maar voor korte afstanden worden ze steeds vaker ingezet. Dit is hoe je op dit moment elektrificatie toepast in transport. Waterstof is nu nog een uitgave, en geen investering. Elektrisch rijden is een investering en geen uitgave."
“Waterstof zal ooit een goede vervanger worden van diesel, maar zover zijn we echt nog niet.”
Wanneer stap je over op elektrisch of waterstof?
Samengevat: anno nu kan overstappen op elektrisch een uitstekende investering in je organisatie zijn, zeker als je beperkte kilometers maakt en de middelen hebt om de voertuigen op eigen kracht op te laden. Met zonnepanelen op het dak hoef je bovendien minder vaak een oplaadpunt te zoeken.
“Wie graag de overstap wil maken naar voertuigen op waterstof, zal dit voorlopig nog vooral doen met het oog op de publiciteitswaarde”, besluit Steenbergen. Een transitie naar waterstof is voorlopig vooral een goed idee voor ondernemers die pionier willen zijn, want de investering zal zichzelf niet direct terug betalen.
Zo financier je een elektrisch voertuig
Benieuwd voor welk bedrag per maand jij een elektrisch auto, bus of ander bedrijfsmiddel kunt leasen? Bereken het meteen of start je leaseaanvraag. Als grootzakelijke klant neem je contact op met je accountmanager.