Ondernemer met zijn zonnepanelen

Razendsnel je businessmodel aanpassen in crisistijd, zo deed Homan Groep dat

Hij sneed in de kosten, maakte betalingsafspraken met leveranciers en bedacht een slimme manier om zijn mensen aan het werk te houden. Zo hield Peter Homan zijn bedrijf, dat afhankelijk was van de evenementenbranche, in de crisis overeind.

De Homan Groep uit Mijdrecht is een bekende speler in de Nederlandse evenementenbranche. Het bedrijf levert tijdelijke stroomvoorzieningen, voor lokale kermissen tot aan megafestivals en grote sportevenementen zoals de TT van Assen en het EK voetbal. In de wintermaanden draait het vooral om feestverlichting in winkelstraten.

Peter Homan

Financiële prognoses opstellen

"Vrijdag 13 maart 2020 was voor ons ook echt vrijdag de 13e. Binnen één dag was onze complete agenda nagenoeg leeg. Dat was behoorlijk schrikken, waar het zou gaan eindigen wist toen uiteraard niemand. Dan ga je snel financiële prognoses maken en die gaven een weinig rooskleurig beeld", aldus Homan. Zijn opa richtte het bedrijf eind jaren dertig van de vorige eeuw op.

Homan zet meteen het mes in de uitgaven. Auto's van de zaak gaan eruit, sponsorcontracten worden niet verlengd en het mes gaat in het advertentiebudget. De schoonmaker komt nog maar één in plaats van drie keer in de week. "Want alle kleine beetjes helpen", zegt Homan. "Ook vragen we sindsdien vaker meerdere offertes op."

Zonnepanelen als nieuwe business

Toch zit de ondernemer niet lang bij de pakken neer. Zijn mensen hebben verstand van elektriciteit en aansluitingen. En op het terrein van het bedrijf staan diverse hoogwerkers opgesteld. Waar komen die kennis en spullen nog meer van pas, vraagt hij zich hardop af?

"Zonnepanelen, die suggestie klonk meteen heel logisch. Ik gaf onze medewerkers de kans om tegen kostprijs zonnepanelen aan te schaffen voor het dak van hun eigen woning. Zo hebben ze kunnen leren hoe je deze dingen goed en veilig installeert", zegt Homan.

Het nieuws gaat als een lopend vuurtje rond en niet veel later komen de eerste opdrachten binnen. Zo kan Homan zijn financiële prognoses voor de zomer alweer snel aanpassen. "De reguliere omzetten hebben we sinds het uitbreken van de coronacrisis niet meer gehaald. Maar op deze manier kunnen we in ieder geval onze mensen aan het werk houden. Met hun specifieke kennis zijn zij ons belangrijkste kapitaal."

Grafiek

Druk op cashflow

Met de leverancier van de zonnepanelen en zijn klanten maakt Homan betalingsafspraken. Waar hij de één wat later hoeft te betalen, staat het geld van de ander snel op de rekening. Zo blijft de druk op zijn cashflow beperkt. Om de financiële risico's zoveel mogelijk te verspreiden, richt hij voor de zonnepanelen-activiteiten een nieuwe besloten vennootschap op: Homan Solar BV.

Wie zo'n ommezwaai maakt in z'n businessmodel, doet er verstandig aan om ook even contact op te nemen met de verzekeraar. Mogelijk heeft de switch namelijk gevolgen voor de risico's. "Uit het gesprek kwam al snel naar voren dat al ons personeel gecertificeerd moest worden. Daarop zijn medewerkers snel naar een cursus gestuurd. Ook hebben we extra valbeveiliging, liften en steigers aangeschaft en is de polis aangepast op het werk op daken."

Kerstverlichting krikt de omzet omhoog

Ondanks de lockdown werd in veel winkelstraten de afgelopen winter toch weer feestverlichting opgehangen. Zo wist Homan Groep een deel van de verloren omzet weer goed te maken. "Het gaat hier doorgaans om langjarige contracten. De kosten worden betaald uit een algemene pot en veel gemeenten hebben daar het afgelopen jaar wat bijgestort, om winkeliers te helpen."

Ondertussen is het bedrijf ook een webshop gestart: kerstverlichting.nl. En op diverse plekken in Nederland voorziet Homan Groep test- en vaccinatielocaties van elektriciteit. "Hoe vervelend de hele situatie ook is geweest, hier gaat je ondernemershart wel sneller van kloppen. Er komt een dag waarop evenementen weer zijn toegestaan, dan krijgen wij het in ieder geval razend druk", zegt Homan.

Ondernemer grip op je bedrijf

Gratis e-book met praktische tips

Het e-book ‘Grip op je bedrijf’ helpt je grip te krijgen op de financiën van je onderneming. Zo lees je onder meer:

    Hoe je je werkkapitaal verbetert Hoe je voor extra financiele ruimte zorgt Hoe andere ondernemers omgaan met financiële uitdagingen