Intermediair aan het woord
Intermediairs zijn de ábsolute marktkenners. Daarom zetten we om de week een van jullie in de spotlights. Hoe staan de zaken ervoor elders in het land? Lees de verhalen van collega-intermediairs en ontdek waar zij zich mee bezighouden.
Arno Boxum
“‘Voor klanten ga ik op zoek naar wat er wel kan’”
Arno Boxum is met zijn Hypotheekshop Staphorst Nieuwleusen actief in Staphorst, Nieuwleusen en omstreken. Plattelandsgebied, dat betekent veel klanten die een pand met een agrarische bestemming willen financieren. Boxum: ‘Veel voormalige boerderijpanden, maar ook woonhuizen in het buitengebied die in het bestemmingsplan van de gemeente ooit willekeurig een agrarische bestemming hebben gekregen.’ Boxum ziet het financieren van deze panden als een leuke uitdaging. Hij deed bij Rabobank 19 jaar ervaring in de regio op en startte in 2020 zijn eigen onderneming onder de vlag van De Hypotheekshop. ‘Met een agrarische bestemming is niets mis. Ik inventariseer wat de wensen van de klant zijn en zoek uit bij welke geldverstrekker die te realiseren zijn. Dat laatste vraagt wel meer tijd op het moment. Veel geldverstrekkers zijn minder flexibel.’
Wachten op splitsingsvergunning
De boerderijen in het werkgebied van Boxum zijn gewild, maar hij merkt dat kopers in spe niet altijd weten wat er komt kijken bij de aankoop ervan. ‘Bijvoorbeeld als de wens is de boerderij te splitsen in twee, drie of vier woningen.’ De benodigde splitsingsvergunning is zeker niet vanzelfsprekend en kan lang op zich laten wachten. ‘Veel kopers weten bovendien niet dat de splitsing rond moet zijn voor ze naar de notaris kunnen om de woning te kopen. Dat is je rol als tussenpersoon; je klant goed informeren over wat wel en niet kan.’
Eigen plekje
‘Net als in de rest van Nederland zijn ook hier veel jongeren op zoek naar een eigen plekje. Lastig door de schaarste aan starterswoningen.’ Boxum merkt dat kopers steeds creatiever worden in het vinden van oplossingen. ‘Bijvoorbeeld door de oude boerderij van opa en oma te verbouwen. Als de kinderen de boerderij overnemen verkopen ze een deel ervan aan de volgende generatie. Zo kan een kleindochter in het achterhuis van opa en oma wonen.’ Een goede onderbouwing voor de geldverstrekker helpt om dergelijke creatieve oplossingen gefinancierd te krijgen. ‘Klanten neem ik mee in dat proces. Je hoort vaak dat er veel niet kan, maar ik laat klanten graag zien wat er wél kan.’ Boxum: ‘Dat veel jongeren in de regio beschikken over eigen middelen helpt ook mee. Jongelui hebben vaak al jong diverse bijbaantjes. Die spaarzin wordt gedreven door een sterke wens om een eigen huis te kopen. Een huurhuis kies je alleen als het echt niet anders kan.’
Realistische kijk op geldzaken
Boxum voelt zich meer financieel coach dan hypotheekadviseur. Zeker in de huidige uitdagende woningmarkt. Hij helpt klanten graag bij het vormen van een realistische kijk op de eigen geldzaken. ‘Jarenlang had iedereen het over het kunnen financieren van een woning, maar het is veel belangrijker dat klanten zich afvragen of ze het echt willen. Samen met klanten kijk ik naar patronen in hun inkomsten en uitgaven. Hoeveel is er om aan de hypotheek uit te geven. Nu, maar ook als een van hen minder wil gaan werken in de toekomst.’ Zo’n realitycheck helpt niet alleen starters. ‘De doorstromer die kiest voor een ander huis met hogere maandlasten van een paar honderd euro is vaak heel positief over de mogelijkheid dit te betalen. Maar als iemand nu maandelijks maar 100 euro spaart is het de vraag of het echt lukt om die hogere hypotheeklast op te brengen uit het inkomen.‘
Beheergesprek
Boxum ziet veel onzekerheid en verwacht verdere stagnatie van de woningmarkt. Onder andere door de grillige renteontwikkeling. ‘We hebben nu iets meer tijd om aandacht te geven aan de bestaande klantenportefeuille. Ik bel klanten op en nodig hen uit om eens aan tafel te gaan. Daar wordt heel positief op gereageerd. Zo’n beheergesprek is kosteloos. Voor veel van de klanten is zo’n gesprek de prettige bevestiging van het feit dat ze het goed hebben geregeld. Maar regelmatig ontdekken we bij het doorlopen van het huishoudboekje verzekeringen en producten die niet meer nodig zijn.’ Soms kan het simpelweg bespreken van de situatie en de mogelijkheden klanten helpen. ‘Een gepensioneerd echtpaar had moeite om een kostbare reparatie aan de auto te betalen. In de woning zat een enorme overwaarde. Door een klein bedrag uit de woning te halen hebben deze klanten nu een werkende auto voor de deur én een buffertje voor het woningonderhoud op de spaarrekening. Dat geeft hen veel rust, voor een paar euro extra aan hypotheeklasten per maand.’