Intermediair aan het woord

Intermediairs zijn de ábsolute marktkenners. Daarom zetten we om de week een van jullie in de spotlights. Hoe staan de zaken ervoor elders in het land? Lees de verhalen van collega-intermediairs en ontdek waar zij zich mee bezighouden.

Stoppen met zoeken

Dijkstra en Posthuma zien het aantal klanten dat een verbouwing wil financieren snel toenemen. Posthuma: ‘Er is een grote groep huiseigenaren die niet meer aan bod komen op de woningmarkt, door te hoge prijzen of het te grote aantal bieders. Steeds meer van hen kiezen er voor om te stoppen met zoeken en hun bestaande woning te verbouwen.’ De opgebouwde overwaarde biedt voor deze groep mogelijkheden. Vaak ook om bij de verbouwing ook gelijk te verduurzamen. Het valt de twee op dat deze groep vaak hele realistische wensen heeft. Dijkstra: ‘De verbouwingsplannen zijn meestal in lijn met de overwaarde en het inkomen. Als mensen langskomen voor een eerste berekening, horen we bijna altijd “We willen ons niet rijk rekenen”.’ Posthuma: ‘Misschien is dat wel de Friese nuchterheid, ik denk dat de mensen in deze regio daar wat behoudend in zijn. Lachend: ‘Het maakt ons werk nog leuker. Je kunt klanten vertellen dat de verbouwing die ze voor ogen hebben mogelijk is.’

Jitske Dijkstra & Jeltsje Posthuma

“Beide partners moeten de financiële gevolgen goed op het netvlies hebben.”

De woningmarkt in het Friese Sneek en Bolsward lijkt in veel aspecten op die van de rest van Nederland zien Jitske Dijkstra en Jeltsje Posthuma van Hypotheekcoaches. Dijkstra: ‘Ook hier stabiliseert de markt, we zien de extreme overbiedingen afnemen.’ In Friesland is de vraag naar woningen nog altijd hoger dan het aanbod. ‘Vooral voor starters en senioren zijn er weinig betaalbare woningen.’ ‘Die laatste groep wordt vaak vergeten, benadrukt Posthuma. ‘Er komen veel ruime en luxe appartementen op de markt, maar daarvoor betaalt een koper de hoofdprijs. Niet alle senioren kunnen of willen dat betalen. Zeker de vele alleenstaanden zijn op zoek naar niet te grote betaalbare appartementen.’ Dijkstra: ‘We hopen dat er in de toekomst weer meer betaalbare nieuwbouwwoningen in de regio worden gebouwd.’ Dat kan de woningmarkt weer in beweging brengen, zo verwachten de twee. Posthuma: ‘Senioren die wij spreken kopen door het beperkte aanbod nu veel minder snel een kleinere woning.’

Zenuwachtig

Dijkstra en Posthuma vieren binnenkort het eenjarig jubileum van hun onderneming. Ze startten vorig jaar met Hypotheekcoaches en werken beiden al zo’n vijftien jaar in het hypotheekvak. Onder andere bij Rabobank en franchiseketen Finzie. Inmiddels heeft Hypotheekcoaches vestigingen in Sneek en Bolsward. Posthuma: ‘We merkten dat er veel behoefte is aan goede begeleiding bij de financiering. Bijvoorbeeld bij doorstromers.’ Dijkstra: ‘Voor ze een bod doen moeten klanten precies weten hoe het zit met de eventuele dubbele lasten. Zeker nu woningen weer wat langer te koop staan.’ Dat laatste doet wat met klanten, merkt Posthuma. ‘Mensen worden daar heel zenuwachtig van.’

Energielasten

Veel onrust wordt weggenomen door een goede voorbereiding, weet Posthuma. ‘Een klant moet precies weten waar de mogelijke rek zit in de eigen financiën voor ze een bod doen. Daarbij gaat het niet alleen om de hypotheeklasten, in de huidige tijd is het ook belangrijk om kritisch te kijken naar de energielasten.’ Dijkstra: ‘Op het moment dat je naar een andere woning gaat, krijg je vaak ook een ander energiecontract. Dat bespreken we met de klant. We maken inzichtelijk welke invloed verduurzaming naar verwachting heeft op de energielasten. De klant ziet zo of het aantrekkelijk is om energiebesparende maatregelen direct mee te nemen in de financiering.’

Financiële praat

Het is voor Posthuma en Dijkstra belangrijk dat beide partners de details van de woningfinanciering begrijpen. Niet zelden heeft een van hen niets met “financiële praat”, merkt Posthuma. ‘Het is belangrijk dat beiden de financiële gevolgen goed op het netvlies hebben. Dijkstra: ‘We tekenen regelmatig de situatie voor klanten. Zodat ze precies weten waar ze aan toe zijn. Het helpt ook om een ogenschijnlijk simpele term als renteaftrek op een andere manier uit te leggen. Een klant snapt het vaak wél als je laat zien dat het om het verschil tussen twee bedragen gaat dat je terug kan krijgen van de Belastingdienst.’ Posthuma: ‘Uiteindelijk gaat het er om dat je met de klant meedenkt. Duidelijk maakt waarom de financiering passend is. Of niet. Soms kan een financiering haalbaar zijn, maar zijn de maandlasten in de situatie van de klant niet passend. Dat is belangrijk om te bespreken, maar natuurlijk niet altijd wat de klant wil horen.’