Intermediair aan het woord
Intermediairs zijn de ábsolute marktkenners. Daarom zetten we om de week een van jullie in de spotlights. Hoe staan de zaken ervoor elders in het land? Lees de verhalen van collega-intermediairs en ontdek waar zij zich mee bezighouden.
Peter Feelders
“Huiseigenaren hebben behoefte aan advies over verduurzaming”
'Het aanbod van woningen dat te koop staat, is schaars en wordt steeds schaarser.' Peter Feelders van BMP Finance ziet in Barendrecht en omgeving een ontwikkeling die vergelijkbaar is met de rest van Nederland. 'Het aantal klanten voor een aankoopfinanciering neemt af, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door huiseigenaren die financiering nodig hebben voor een verbouwing of voor het verduurzamen van hun woning.’ Sinds de corona-uitbraak in 2020 levert dat BMP Finance veel werk van bestaande en nieuwe klanten op, die geld willen lenen voor woningverbetering,' aldus Feelders.
Drempel om adviseur in te schakelen
Nieuwe klanten aarzelen soms om advies in te winnen over bijvoorbeeld het inzetten van de overwaarde voor een verbouwing, merkt Feelders. 'De drempel om een adviseur in te schakelen is hoog. Consumenten denken soms dat ze direct voor het eerste gesprek moeten betalen. Of dat ze gelijk ergens aan vastzitten.'
Het prominente stoepbord met ‘eerste gesprek gratis’ voor de deur van het kantoor helpt, merkt hij. Evenals een relaxte benadering. 'We gaan in gesprek met klanten, zonder hen direct een dienstverleningsdocument te laten ondertekenen. De ervaring leert dat hierdoor vertrouwen ontstaat en je de opdracht wordt gegund.'
Woning verduurzamen
Feelders ziet een groeiende behoefte bij huiseigenaren aan betrouwbare en praktische informatie over verduurzaming. 'Iedereen leest de nieuwsberichten over hoge energieprijzen. Een aantal van onze klanten betaalt maandelijks vele honderden euro’s meer voor energie na het faillissement van hun energieleverancier. Bij veel mensen is de wens ontstaan om hun woning te verduurzamen, maar het is niet duidelijk hoe ze dat het beste kunnen aanpakken.'
Om in die behoefte te voorzien gaat Feelders samenwerken met partners die de technische mogelijkheden voor verduurzaming in kaart kunnen brengen. 'Samen kunnen we straks alle vragen van klanten op dit gebied beantwoorden. Wat is bijvoorbeeld de terugverdientijd van zonnepanelen of een warmtepomp, en welke subsidies zijn er? Ook willen mensen weten of ze de kosten voor aanschaf van bijvoorbeeld zonnepanelen uit de overwaarde kunnen betalen en wat dat hen maandelijks kost. Op basis van die informatie kun je als huiseigenaar weloverwogen beslissingen nemen.'
Scenario’s
De toekomst voor het intermediair ligt volgens Feelders in het gericht adviseren van klanten over meer dan alleen hun hypotheeklening. 'Ik verwacht dat het belang van advies over hypotheken de komende jaren afneemt, er zijn immers nog maar drie hypoheekvormen. Nu adviseren we klanten nog over hun hypotheekproducten uit het verleden, maar dat verdwijnt op termijn ook.' Hij verwacht in de toekomst steeds meer gaan plannen met de klant. 'Door samen te kijken naar wat er mogelijk is; bijvoorbeeld bij de verduurzaming van de woning. Of de mogelijkheden om eerder te stoppen met werken.'
Dankzij scenario’s kan het intermediair laten zien wat het effect is als plannen worden doorkruist door life events, zoals arbeidsongeschiktheid, overlijden, werkloosheid en pensionering. Feelders: 'Ik geloof niet in serviceabonnementen, maar wel in een langdurige relatie met je klant. Waarbij je eens in de twee jaar samen gaat zitten om de plannen door te nemen en die eventueel bij te stellen. Dat zorgt voor rust bij de klant.'