Intermediair aan het woord

Intermediairs zijn de ábsolute marktkenners. Daarom zetten we om de week een van jullie in de spotlights. Hoe staan de zaken ervoor elders in het land? Lees de verhalen van collega-intermediairs en ontdek waar zij zich mee bezighouden.

Wim Meuleman

“Elk mens telt, niet elke euro”

‘Het is een feestjaar voor De Hypotheekshop in Epe’, begint eigenaar en oprichter Wim Meuleman met een brede glimlach. ‘Al dertig jaar komen Epenaren bij ons voor advies over hypotheken, verzekeringen en aanverwante producten. Ons geheim? Advies persoonlijk houden in dit digitale tijdperk. Daarbij is mijn team het állerbelangrijkst. Om in financiële termen te blijven: zij zijn mijn kostbaarste kapitaal. En zo behandel ik ze ook. Daarom vieren we de bijzondere mijlpaal ook echt met z’n allen. Want zonder hen was ik nergens.’

Op de lijntjes kleuren

Wim blikt graag even terug op de afgelopen decennia als hypotheekadviseur. ‘Of de vraag van klanten veranderd is? Nee. De klant heeft wél meer voorkennis wanneer hij bij ons aanschuift, maar de hulpvraag blijft hetzelfde. Wat in mijn ogen zeker is veranderd, is de regelgeving. Vroeger liep ik met stapels papieren onder mijn arm naar de bank en kwam ik terug met een offerte. Dat kan nu echt niet meer. Alles is vastgelegd in gedragscodes en niets mag buiten de lijntjes. De creativiteit in je oplossingen wordt beperkt door universele protocollen. Dat is jammer. Dan maar de grenzen opzoeken binnen wat nog wél mag. Daar zijn we goed in.’

Intermediair versus internet

‘De trends in Epe wijken niet veel af van de landelijke ontwikkelingen’, constateert Wim. Hij heeft het over de shift van fysiek naar digitaal contact. ‘Je kunt tegenwoordig je hele hypotheek online afsluiten. Ontzettend efficiënt, maar niet onze stijl. Laten we liever kennismaken. Vertel me over je situatie, dan leveren wij maatwerk. Je hoeft natuurlijk niet voor élk overlegje langs te komen. Zie het als een soort hybride samenwerking. Er zijn namelijk twee dingen die het internet niet kan: meedenken met jouw specifieke situatie én vertrouwen creëren. Beide ontzettend belangrijk als het gaat om zoiets groots als een hypotheek. En dat zal nooit veranderen.’

Van dromen naar daden

De mensen, het klantcontact en vooral de afwisseling daartussen maakt dat Wim nog wel dertig jaar door zou willen. ‘Cijfertjes maken mij niet gelukkig. Ik wil verhalen horen en oplossingen verzinnen. Of er nu een jong stel komt die alles bij elkaar schraapt om hun eerste huis te kopen of een echtpaar dat voor 1,5 miljoen euro een landgoed overneemt. Aan mijn bureau is iedereen gelijk. Natuurlijk, we moeten rendabel zijn. Maar daar ligt onze motivatie niet. Die ligt bij de dromen realiseren van onze klanten. Elk mens telt, niet elke euro. En dát onderscheidt ons van de rest.’

Geef mij maar Epe

Wim is vol lof over Epe als vestigingsplaats voor zijn Hypotheekshop. ‘Het dorp ligt centraal in een prachtige omgeving en heeft een gevarieerde gemeenschap. Het is lang niet zo christelijk als men verwacht en er staan werkelijk práchtige huizen. In die dertig jaar hebben we een groot marktaandeel opgebouwd binnen de gemeente. Als ik er doorheen rijd en de panden zie waarbij wij een aandeel hadden in de aankoop, voel ik toch een bepaalde trots. Het laat me zien hoe ver we het hebben geschopt.’