Waar vind ik branche-informatie als ondernemer?
Met brancheonderzoek ontdek je veel over je markt en sector. Zo weet je wat er speelt en kun je goed voorbereid aan de slag. Maar waar en hoe vind je deze branche-informatie? We leggen je uit waar je de belangrijkste informatie vindt die noodzakelijk is als je een bedrijf begint.
1. Wat is een branche?
Een branche is een groep bedrijven die zich bezighoudt met een bepaalde soort producten of diensten. Denk bijvoorbeeld aan horeca, retail, zorg, bouw en zakelijke dienstverlening. Dit wordt ook wel een sector of bedrijfstak genoemd.
Veel branches hebben een vereniging waar bedrijven lid van kunnen worden. Zo’n branchevereniging geeft advies, organiseert netwerken en biedt soms ook andere voordelen. Voor een overzicht van alle branches kun je kijken bij dit overzicht of de Standaard Bedrijfsindeling (SBI) van het CBS.
2. Bronnen voor branche-informatie
Je kunt per branche de laatste regelgeving en brancheorganisaties opzoeken via diverse bronnen.
Rabobank: volledig overzicht van branchecijfers en -trends
Wij onderzoeken regelmatig ontwikkelingen per sector. Hier vind je cijfers en trends voor jouw branche. Onze experts delen de laatste cijfers en trends, zoals prognoses op het gebied van duurzaamheid en de arbeidsmarkt.
Ondernemersplein: omzetcijfers per branche
Hier kun je omzetcijfers per branche vinden en informatie over relevante organisaties.
Kamer van Koophandel (KVK): jaarrekeningen
Via het Handelsregister van de KVK kun je jaarrekeningen van andere bedrijven in jouw branche bekijken.
CBS: onderzoeksresultaten
Het Centraal Bureau voor Statistiek biedt onderzoeksresultaten en trends per branche. Bezoek ook de websites van je concurrenten of vraag meer informatie op bij je branchevereniging.
Voor jezelf beginnen?
Ieder begin is spannend. De Rabo ZZP Rekening geeft je meer zekerheid. Je hebt namelijk geen vaste kosten en betaalt alleen voor je transacties. Wel zo fijn als je net gaat starten!
3. Brancheonderzoek en concurrentieanalyse doen
Naast branche-informatie kun je ook marktonderzoek doen. Dit helpt je om jouw doelgroep en concurrentie in kaart te brengen. Een concurrentieanalyse laat je zien hoe jouw concurrenten werken en wat opkomende trends zijn. Dit is een belangrijk onderdeel van je ondernemingsplan.
Je brengt hiermee in kaart wat je doelgroep is, wie jouw klanten zijn, waar je ze kunt vinden en hoe je ervoor zorgt dat ze jouw bedrijf goed kunnen vinden.
4. Voorbeelden van ondernemingsplannen
Je maakt een sterke start met een ondernemingsplan. Om je te helpen hebben we een aantal voorbeelden van ondernemingsplannen voor verschillende branches gemaakt, die je gratis kunt downloaden. Als je inspiratie nodig hebt voor het schrijven van jouw eigen ondernemingsplan, klik dan op één van de onderstaande links:
5. Brancheverenigingen
Er zijn verschillende brancheverenigingen, zoals Solo Partners (voor zelfstandigen in de zorg) en Zelfstandigen Bouw (voor zzp’ers in de bouw). Bij zo’n vereniging kun je je netwerk uitbreiden, kennis delen en profiteren van gezamenlijke belangenbehartiging.
De meeste brancheorganisaties zijn voor alle ondernemers in een branche, dus ook voor zzp’ers. Denk ook aan de NVJ (voor journalisten en fotografen), INretail (voor winkeliers in de non-foodsector), KHN (voor de horeca) en NBA (voor accountants).
Aansluiten bij een branchevereniging is een handige manier om je netwerk uit te breiden. Als startende ondernemer loop je tegen problemen aan die ervaren collega’s herkennen.
6. Branchekeurmerken
Een branchekeurmerk zorgt voor vertrouwen bij klanten en bewijst dat jouw producten of diensten aan bepaalde eisen voldoet. Dit keurmerk wordt vaak afgegeven door een brancheorganisatie.
Keurmerk webshop
Het succes van een webshop hangt sterk af van het vertrouwen van klanten. Met een keurmerk laat je zien dat je goed met je klanten omgaat en betrouwbaar bent. Dit keurmerk geeft aan dat jouw webshop is gecontroleerd door een onafhankelijke instantie, dat je aan de regels voldoet en dat je bestellingen netjes afhandelt.