De eerste keer: btw-aangifte en inkomstenbelasting
Als startende ondernemer krijg je voor het eerst te maken met periodieke btw-aangiftes en de aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers. In dit artikel loodsen we je door de eerste aangiftes heen.
1. Btw-aangifte
Allereerst: de btw-aangifte. De meeste ondernemers doen elk kwartaal aangifte. Zo ziet jouw aangifteschema er dan uit:
Tip: Sommige ondernemers doen maandelijks of jaarlijks aangifte. Twijfel je over wat voor jou geldt? Neem even contact op met de Belastingdienst.
2. Aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers
Als ondernemer betaal je belasting over je winst. Dit werkt anders dan bij werknemers, die belasting betalen over hun salaris. Je hebt te maken met twee soorten belasting:
Om je belastbare winst te berekenen, tel je eerst al je inkomsten bij elkaar op. Deze vallen onder:
Vervolgens zoek je voor de aangifte de aftrekposten bij elkaar.
Handig: de btw-calculator
Snel weten hoeveel btw je moet rekenen of betalen? Met onze btw-calculator zet je altijd de juiste bedragen op offertes en facturen.
3. Bijdrage Zorgverzekeringswet
Naast de inkomstenbelasting moet je ook rekening houden met de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet (Zvw). Deze bijdrage wordt bij werknemers al ingehouden door de werkgever of uitkeringsinstantie, maar als ondernemer moet je deze bijdrage zelf betalen.
Hoe hoog is de bijdrage Zvw in 2024 en 2025?
Nadat je de aangifte inkomstenbelasting hebt gedaan en de belastbare winst is vastgesteld, ontvang je dus ook nog een aparte aanslag voor de inkomensafhankelijke bijdrage Zvw. De Belastingdienst stelt ieder jaar een percentage en een maximumbedrag vast.
4. Meer tijd nodig voor je aangifte?
Je moet voor de inkomstenbelasting uiterlijk 1 mei aangifte doen. Heb je meer tijd nodig? Vraag dan uitstel aan bij de Belastingdienst. Je boekhouder of accountant kan dit ook voor je regelen via de Uitstelregel belastingconsulenten.
5. Zelf aangifte doen of uitbesteden?
Denk na wat voor jou het handigst is: zelf je aangifte doen of dit uitbesteden aan een boekhouder of accountant. Vind je de administratie lastig? Of heb je er gewoon geen tijd voor? Dan kan hulp inschakelen slim zijn.
Let op: de regels voor inkomstenbelasting kunnen elk jaar veranderen. Het zijn meestal kleine aanpassingen, maar het is wel belangrijk dat je hiervan op de hoogte bent. Een verkeerde aangifte kan namelijk leiden tot naheffingen en boetes.
Een accountant kent alle fiscale regels en weet wat er verandert. Met een boekhouder weet je zeker dat je aangifte klopt én dat je optimaal gebruik maakt van alle belastingvoordelen.