vrouw achter laptop schrijft

Voorbeeld ondernemingsplan - download de gratis pdf

Met een ondernemingsplan bereid je je optimaal voor op de start van je eigen bedrijf. Maar waar begin je? Hier vind je tips en gratis handige templates voor verschillende branches. Download jouw template en ga meteen aan de slag!

Wat is een ondernemingsplan?

Een ondernemingsplan (of bedrijfsplan) is een plan van aanpak voor jouw bedrijf. Door het schrijven van een ondernemingsplan, breng je je kansen, concurrentie en potentiële klanten uitgebreid in kaart. Wat is je doel? Hoe kom je daar? Met een slim doordacht plan ga je goed van start én vergroot jij je kans op succes.

In je ondernemingsplan geef je in elk geval antwoord op de volgende vragen:

    Wat wil je precies gaan doen? Waar vestig je je bedrijf? Welke rechtsvorm kies je? Wat is je doelgroep? En is jouw product of dienst de oplossing voor jouw doelgroep? Hoe kom je aan klanten? Wie zijn je concurrenten? Hoeveel financiering heb je nodig? En hoeveel geld stop je zelf in je bedrijf?

Met de antwoorden op deze vragen krijg je een beter beeld van de haalbaarheid van je plannen. En reken maar dat potentiële investeerders jouw ondernemingsplan ook graag lezen. Zo kunnen zij inschatten hoe kansrijk een samenwerking is en besluiten of ze met je in zee gaan.

Waar bestaat een ondernemingsplan uit?

Een ondernemingsplan bestaat uit de volgende 7 onderdelen:

1. Samenvatting

Hier geef je een samenvatting van de belangrijkste punten in je plan. Je laat zien dat je je doelen helder hebt en dat je hoofdzaken van bijzaken kunt scheiden.

In de introductie van je ondernemingsplan beschrijf je kort wat voor bedrijf je gaat starten en hoe je dit wil bereiken. Voor dit onderdeel maak je een samenvatting van ongeveer een A4’tje, dat inspireert en enthousiasmeert. Je wil met je bedrijfsplan waarschijnlijk ook indruk maken op potentiële investeerders. Verleid ze om de rest van je plan te lezen, waarin je je ideeën uitgebreid toelicht. Beperk je tot de kern van je verhaal; details komen verderop aan bod.

2. De ondernemer

In dit deel ga je in op de persoon áchter het bedrijf. Wie ben je en wat zijn je ambities?

Dit deel is vooral bedoeld om een persoonlijk beeld te schetsen voor potentiële investeerders. Zo krijgen ze een idee met wie ze zaken gaan doen. Houd het kort en krachtig. De echte kennismaking volgt, als het goed is, later in een persoonlijk gesprek.

Geef (bijvoorbeeld) antwoord op de volgende vragen:

In dit onderdeel van het ondernemingsplan beschrijf je wie je bent en licht je je ambities toe. Wat maakt jou de uitgelezen persoon om dit bedrijf te starten? Laat zien dat je uit ondernemershout bent gesneden.

3. De onderneming

In dit onderdeel doe je je bedrijfsplannen uit de doeken. En je beschrijft relevante ontwikkelingen in jouw branche.

In dit hoofdstuk van het bedrijfsplan ga je dieper in op de plannen voor je onderneming. Wat ga je precies doen? En waarin onderscheidt jouw bedrijf zich? Stel dat je een onderneming wil starten in de horeca, specificeer dan stap voor stap de volgende punten:

  1. Wat voor zaak open je? Een café, een broodjeszaak, een fastfoodrestaurant?
  2. Wat ga je precies verkopen? Van 100 soorten speciaalbier met bijpassende borrelhapjes tot broodjes met zelfgemaakte tapenades: alles kan. Of wil je franchisenemer worden van een keten?
  3. Waarom komen klanten naar jouw horecazaak in plaats van naar de concurrent?
  4. Welke rechtsvorm kies je? Een eenmanszaak, vennootschap onder firma (vof), besloten vennootschap (bv) of naamloze vennootschap (nv)?
  5. Waar ga je je zaak vestigen? Op een plein in de binnenstad, in een stationshal, of vlak bij een toeristische trekpleister? Besteed aandacht aan het vinden van een goede bedrijfslocatie.

4. De markt

Breng je doelgroep in kaart

Voor je aan de slag gaat met je onderzoek, bepaal je je doelgroep. Aan wie ga je je product of dienst verkopen? En hoe kom je aan klanten?

Geef duidelijk aan in welke behoefte jij voorziet met jouw product of dienst:

    Welk probleem of welke uitdaging los jij op voor je klanten? Hoe ga je dat doen? Wat voeg je toe met jouw bedrijf? Hoe onderscheid je je van de concurrentie in jouw sector?

Is er een markt voor je product of dienst?

Het beschrijven van de markt is een belangrijk onderdeel van je ondernemingsplan. In dit onderdeel neem je de uitkomsten van je branche- en marktonderzoek op en zet je je marketingstrategie uiteen.
Mogelijke investeerders willen graag weten of er een markt is voor jouw product of dienst. Is jouw idee levensvatbaar? Zo kunnen ze inschatten of ze hun investering terugverdienen.
Of die markt er is, onderzoek je door branche- en marktonderzoek. Kijk eens naar cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Nog een goed idee: vraag je doelgroep het hemd van het lijf. Zet bijvoorbeeld enquêtes uit en hou interviews.
Een toekomstbestendig bedrijf beginnen, betekent dat je vooruitkijkt. Wat zijn de verwachtingen voor jouw sector of branche het komende kwartaal? Gebruik hiervoor de sectorprognoses van Rabobank: een onmisbare bron voor iedere (startende) ondernemer!

5. Marketingplan

In dit deel beschrijf je hoe je jouw product of dienst in de markt zet. Met de marketingmix vertaal je jouw plannen naar een praktische aanpak.

Uit je marktonderzoek blijkt dat er een markt is voor je product of dienst. Hoe ga je potentiële klanten bereiken en overtuigen dat ze bij jou moeten zijn? Je plannen hiervoor zet je in het marketingplan. Hierin komen onder meer deze onderwerpen aan bod:

6. Financieel plan

In dit hoofdstuk breng je jouw financiële situatie in kaart. Let erop dat je volledig bent. Én geef concrete toelichtingen op de verschillende begrotingen.

Het financieel plan is een van de belangrijkste hoofdstukken van het ondernemingsplan. In dit onderdeel ga je dieper in op je verdienmodel, de omzetverwachting en de liquiditeitsbegroting.

Als het gaat om het businessmodel willen investeerders vooral weten op welke termijn zij hun investering terugverdienen. Dus: wanneer kun jij de lening of investering terugbetalen?

Opstellen financieel plan

In je financieel plan zet je deze 3 punten op een rij:

    Geef inzicht in de kosten die je maakt bij de start van jouw onderneming. Breng je verwachte opbrengsten in kaart. Geef een prognose van een aantal jaren en neem investeerders mee in de ontwikkeling van je bedrijf. Bereken wanneer je break-even draait. Het break-even punt is het moment waarop je je kosten hebt terugverdiend. Vanaf dit punt ga je winst maken: een interessant moment voor investeerders.

7. Algemene en juridische zaken

In dit deel beschrijf je algemene en juridische zaken die invloed kunnen hebben op jouw onderneming. Laat zien dat je hiervan goed op de hoogte bent. Je hebt bijvoorbeeld al algemene voorwaarden opgesteld en nagedacht over eventuele verplichte certificaten en keurmerken in jouw branche.

Vervolgens komen je verzekeringen nog aan bod. Met de juiste verzekeringen laat je investeerders zien dat je serieus over de risico’s hebt nagedacht. Denk aan bedrijfsverzekeringen voor:

Twijfel je over welke verzekeringen je nodig hebt? Lees meer over welke verzekeringen verplicht of verstandig zijn.

Rabobank

Voorbeeld ondernemingsplan per branche

Elke branche is anders. Kun jij wel wat hulp en inspiratie gebruiken bij je ondernemingsplan? Hieronder vind je voorbeelden van ondernemingsplannen voor 7 branches. Ze geven een goed beeld van hoe een compleet businessplan eruitziet, inclusief financieel plan. Kies het plan dat het beste past bij jouw toekomstige bedrijf:

  1. Zzp
  2. Persoonlijke dienstverlening
  3. Zakelijke dienstverlening
  4. Bouw
  5. Zorg
  6. Detailhandel en webwinkel
  7. Horeca
Ondernemingsplan voorbeeld template

Gratis template om zelf in te vullen

Heb je al een goed idee? Gebruik dan deze handige template: een compleet ondernemingsplan met tips en toelichtingen per onderdeel. Vul je alles in, dan heb je een volledig plan met alle belangrijke punten en ideeën voor je eigen bedrijf.

Ondernemingsplan voorbeeld zzp

Gratis pdf: voorbeeld ondernemingsplan voor zzp’ers

Ook voor zzp’ers is een ondernemingsplan maken een goed idee. Of je nu als grafisch vormgever, accountant, thuiskapper, personal trainer, klusjesman of tekstschrijver aan de slag gaat.

Ondernemingsplan voorbeeld dienstverlening zakelijk

Gratis pdf: voorbeeld ondernemingsplan voor dienstverlening

Ga jij aan de slag in de zakelijke of persoonlijke dienstverlening? Dan kun je alle kanten op. Of je nu een makelaarskantoor, schoonheidssalon, contentbureau of schoonmaakbedrijf begint: met dit voorbeeld ondernemingsplan ga je sterk van start.

Richt jij je meer op particuliere klanten? Dan is dit voorbeeld van een ondernemingsplan voor een schoonheidssalon iets voor jou.

Ondernemingsplan voorbeeld bouw zzp

Gratis pdf: voorbeeld ondernemingsplan voor zzp’er in de bouw

Als zzp’er aan de slag in de bouw? En wil je hulp bij het schrijven van een goed bedrijfsplan? Dan is dit voorbeeldplan iets voor jou.

Ondernemingsplan voorbeeld zorg

Gratis pdf: voorbeeld ondernemingsplan voor zzp’er in de zorg

Voor jezelf beginnen in de zorg? Dan loop je waarschijnlijk tegen andere dingen aan dan iemand die een winkel start. Onderstaand voorbeeldplan helpt je op weg.

Ondernemingsplan voorbeeld detailhandel

Gratis pdf: voorbeeld ondernemingsplan voor de detailhandel

Is een eigen winkel openen jouw ondernemersdroom? In de detailhandel kun je veel kanten op. Van groentewinkel tot kledingzaak, of verfhandel: je begint met dit voorbeeldplan.

Ondernemingsplan voorbeeld horeca

Gratis pdf: voorbeeld ondernemingsplan voor de horeca

Droom je van een eigen café, restaurant of hotel? Zet de eerste stap en maak een sterk businessplan. Grote kans dat je financiering nodig hebt. Onderstaand voorbeeldplan helpt je op weg.

Financieel plan in je ondernemingsplan

Veel starters worstelen met het financieel plan, ook wel begroting genoemd. Voor investeerders is dit juist het meest interessante onderdeel: het gaat over de winst die zij kunnen behalen als ze met jou in zee gaan. Een financieel plan schrijven hoeft niet moeilijk te zijn. De truc: pak het stap voor stap aan.

5 financiële begrotingen

Er zijn 5 begrotingen die samen je financiële plan vormen:

  1. Investeringsbegroting: welke uitgaven zijn nodig om je bedrijf op te starten?
  2. Financieringsbegroting: hoe ga je deze investeringen financieren?
  3. Exploitatiebegroting: wat zijn je verwachte omzet en kosten?
  4. Liquiditeitsbegroting: wat zijn je inkomsten en uitgaven?
  5. Persoonlijke begroting: hoeveel geld heb je nodig om rond te komen?

In de voorbeeldondernemingsplannen vind je ook voorbeelden van de verschillende begrotingen.

Business Model Canvas

Veel starters vinden het een flinke uitdaging om een ondernemingsplan op papier te zetten. Het is tenslotte een behoorlijke hoeveelheid tekst. Herkenbaar? Misschien helpt het Business Model Canvas (BMC) jou op weg. Dit is een visuele weergave van je bedrijf. Met daarin onder andere je doelgroep, verdienmodel en bedrijfsmiddelen. Zo breng je je hele bedrijf op één pagina in kaart. Voor veel startende ondernemers is dit een handig hulpmiddel.

Veelgestelde vragen

Rabobank

Voor jezelf beginnen?

Ieder begin is spannend. De Rabo ZZP Rekening geeft je meer zekerheid. Je hebt namelijk geen vaste kosten en betaalt alleen voor je transacties. Wel zo fijn als je net gaat starten!