Intermediair aan het woord
Intermediairs zijn de ábsolute marktkenners. Daarom zetten we om de week een van jullie in de spotlights. Hoe staan de zaken ervoor elders in het land? Lees de verhalen van collega-intermediairs en ontdek waar zij zich mee bezighouden.
Gerard Blok
“Een hypotheek heeft nu veel meer impact dan vroeger”
Met gepaste trots vertelt Gerard Blok over ‘zijn’ Hattem. En over de nieuwste ontwikkelingen van Berends & Slump, waar hij al zeventien jaar financieel adviseur is. ‘We zijn onlangs opgenomen in Licent, een unieke samenwerking tussen hen en veertien andere kantoren. Hierbij hebben we nog wél de eigenheid van een alleenstaand kantoor, met al onze eigen normen en waarden. En óók de kortere lijntjes en bredere variatie voor onze klanten. Dat is de kracht van deze samenwerking.’
Dertig kilometer verderop
‘Ik begon eerst bij onze vestiging in Twello, maar kreeg de kans om een kantoor in Hattem op te zetten. Daar moest ik dan wel eerst een klantenbestand opbouwen. Hoe? Bijvoorbeeld door scherpe rentes aan te bieden. Destijds had Rabobank die, dus haalden wij die binnen. We stonden al snel op de kaart, de klanten kwamen en bleven. En dat is eigenlijk nooit gestopt: vandaag de dag loopt ons kantoor in Hattem nog steeds goed.’
Het zit ‘m in de afwisseling
Klanten zijn het allerbelangrijkste voor Gerard. Hij heeft ze dan ook het liefst zo divers mogelijk. ‘Een jong stel begeleiden vind ik even leuk als een doorstromer adviseren. Een koppel dat hun eerste huis koopt, moet je bij wijze van spreken aan de hand meenemen door het proces. Alle termen uitleggen, zodat ze precies begrijpen waar ze mee bezig zijn. Doorstromers kennen dat allemaal al. Dan is het mijn taak om ze op de hoogte te brengen van de nieuwste ontwikkelingen. Want het is zéker niet meer zo simpel als vroeger.’
Vroeger versus nu
Gerard beschrijft hoe zijn werk in de afgelopen jaren is veranderd. ‘Als voorbeeld: toen ik begon, had ik geen opleiding. Dat zou nu nooit kunnen, je hebt immers overal een diploma voor nodig. Logisch, want zo scheid je het kaf van het koren. Bovendien is de materie complexer geworden. Als ik het moet samenvatten zit de hypotheek nu meer vast op de persoon dan op het pand. Het verhuist als het ware met je mee. En dat moeten klanten – jong of oud – echt begrijpen. Een hypotheek heeft nu veel meer impact op je persoonlijke situatie dan vroeger.’
Van begin tot na het eind
‘Momenteel focust Berends & Slump zich op erfrecht. We zijn sterk in het onderhouden van klantrelaties. Als je erover nadenkt is het dan gek dat we betrokken zijn bij elke financiële stap – van hypotheek tot overlijden, maar daarna is het klaar. Wat we nu aanbieden is erfrechtadvies. We maken een inventarisatie, stellen een rapport op, bespreken dit met de klant en sturen het naar de notaris. We zorgen dat de klant begrijpt wat er gebeurt met het geld na de dood. Dat geeft veel rust, zien we. Dat is pas écht ontzorgen van A tot Z.’